Joan Borysenko

Cesta ženy k Bohu

Původní cena byla: 338 Kč.Aktuální cena je: 270 Kč.

Přední americká lékařka a odbornice zabývající se světem žen o různých formách ženské spirituality a jejich společných rysech jako alternativě k mužskému světu oficiálních náboženství.

Skladem

Online ukázka
ISBN 978-80-7436-102-9Rok vydání / Počet stran / Vazba: 2019 / 291 str. / brož. Katalogové číslo: 0104 Kategorií: , , , , , , , , Štítky: , , , , , ,

Joan Borysenko, přední americká lékařka a odbornice zabývající se ženským duchovním světem, se v této své nejznámější knize zaměřila na ženské všekulturní podobnosti a hledá rysy, jež jsou všem ženám planety společné: to, že jsou odnepaměti ochránkyněmi života, že jsou těmi, kdo poskytoval útěchu a péči. Na příkladech z křesťanských, židovských, buddhistických, hinduistických a muslimských tradic dokládá autorka, jak ženy všech věků a kultur ve skutečnosti putují k Bohu.

Prostřednictvím neotřelého pohledu na staré tradice, příkladů z vlastní lékařské praxe i z mnoha let workshopů rozvoje ženské spirituality, nových rituálů, příběhu svého vlastního i příběhů jiných, které potkala na jejich cestě za Bohem, pomáhá Borysenko ženám vyléčit jejich hněv vůči vlastním náboženským tradicím, a pomáhá jim nalézt takové formy vnitřního rozvoje, jež by byly ztělesněním jejich nejhlubších duchovních potřeb.

„Touto knihou vytvořila Joan Borysenko jeden z nejcennějších příspěvků na poli lidského vědomí. Okamžitě rozpoznáte, že její porozumění a pochopení pro věc jsou výsledkem opravdové a dlouholeté snahy věnovat se druhým. Její kniha je skvělá.“ Caroline Myssová

„V Cestě ženy k Bohu nám doktorka Borysenko předkládá hluboce dojemnou a inspirující mapu na naši nejpodstatnější cestu zpátky k Bohu a nám samotným.“ Christiane Northrupová, autorka knihy Ženská těla, ženská moudrost

„Cesta ženy k Bohu je vstupní branou k duchu, plnou skutečností i příběhů, lásky a inspirace. Autorčin vtip a vřelost, společně s jejím neomylným smyslem pro ženské myšlenky a pocity, vtahují čtenáře do oněch posvátných míst sdílení, ve kterých si uvědomujeme, že cílem této cesty je ona samotná.“ Deepak Chopra

Všichni jsme spřízněni: Boží domácnost je dost velká pro všechny

 

Co je posvátné?
To, co bylo přijato.
Co je posvátné?
To, čemu jsme přítomni.

Když se dívám do
zasněných očí svého právě narozeného dítěte,
vytaženého ze slaného oceánu Velké Matky,
a šňůrou, jež spojuje dvě lidská srdce, ještě pulsuje krev.

Když se sluním na teplé
skále, bezstarostná jako obláček,
jako hory se sněhovou čepicí, jež se zrcadlí v hlubokých,
modročerných vodách průzračného jezera.

Když naslouchám
hořekující ženě, která roní slzy nad mužem,
jehož kořeny jsou dosud příliš mělké na to, aby mohl pít z plné záře
její sluneční bytosti a nenechal se spálit.

Když se modlím u Zdi
nářků a duchové pradávných žen
šeptají své příběhy do kamenných uší,
ohlazených jemnými prsty jejich tužeb.

Joan Borysenko

Po celé Americe se šíří tiché probouzení žen, jež se setkávají, aby se spolu modlily, aby si vyprávěly příběhy a v procesu duchovního hledání nacházely své místo. Přestože tak mnohdy nečiní ve jménu náboženství, děje se to vše uvnitř velké domácnosti Boží. Ženské duchovní skupiny se objevují všude jako houby po vydatném dešti. Nemá to nic společného s fenoménem New Age, neboť ženy, které se v nich sdružují, patří k různým křesťanským a židovským denominacím, jsou to katoličky, mormonky, mennonitky, evangeličky a další. O ženské cestě mluví i buddhistky, hinduistky a muslimky. Také barevné ženy a hispánky přemýšlejí o duchovnu a své roli v organizovaném náboženství. Lesbičky i heterosexuálně založené ženy, ženy, jež se považují za feministky, i ty, které slovem feministka pohrdají, touží po autentickém duchovním sebevyjádření.

Děje se to spontánně, prostřednictvím sdílení životních příběhů, psaní poezie a zpěvu, oslavováním Boha tancem a pohybem, tím, že si vytváříme rituály, jež oslavují důležité okamžiky našich životů a hojí rány, které nám uštědřil osud, tím, že vytváříme rovnoprávné modely bohoslužeb pro všechny, i tím, že pomáháme druhým a léčíme společenskou nespravedlnost, rasismus a diskriminaci. Bůh coby žárlivý, trestající bílý muž s vousatou anglosaskou tváří a dlouhými pažemi ztrácí pro mnoho dnešních žen přitažlivost. Některé z nich se utekly do rukou Bohyně a našly svou cestu v novopohanských rituálech uctívajících zemi. Jiné se přidaly k buddhistickým sanghám, jež žádného personifikovaného Boha nemají. A spousta dalších hledá nějakou spojnici mezi svým náboženským vyznáním a realitou každodenního života.

Judaismus, křesťanství a islám, tři náboženství Knihy, celé věky považovala ženy za druhořadé občany kvůli Evině neposlušnosti v zahradě Edenu. V knize Sírachovec 25:24 se píše: Hřích začal od ženy, a proto všichni umíráme. Mnoho žen je už unaveno ustavičným pokáním za imaginární Eviny hříchy a hledá energii jinde. V náboženských tradicích, jejichž tvůrci se vůbec nezabývali ženskou spiritualitou či jen jejich nejzákladnějšími lidskými právy a dary, ji totiž nenalezlo. Již v 19. století argumentovaly ženy jako Elizabeth Cady Stanton, vydavatelka kontroverzní Womans Bible (Ženská Bible), během svého boje za volební právo žen tvrzením, že nebudeme skutečně svobodné, dokud nebudou napraveny teologické chyby, z nichž diskriminace žen vlastně pramení.

O takovou nápravu se pokouší mnoho současných teoložek. Elisabeth Schussler Fiorenza z Harvard Divinity School napsala patnáct knih biblické exegeze a komentářů ze svého ženského hlediska. V jedné eseji v roce 1978 uvedla, že feministická spiritualita nepovažuje celistvost, zhojení, lásku a duchovní sílu za hierarchickou, za moc nad někým či něčím, nýbrž za sílu, jež má sloužit ke zmocnění a posílení. Během dvaceti let, která mezitím uplynula, generace takzvaného baby boomu dospěla do středního věku a na prahu moudrosti se dnes octlo obrovské množství žen odhodlaných a schopných dosáhnout změny. Ženy jsou páteří rychle se šířícího sociálního hnutí zvaného Cultural Creatives (Kulturní kreativci). Hlásí k němu čtyřicet čtyři miliony žen, kterým jde o uzdravení, o společnost, v níž žijí, o sociální spravedlnost, duchovnost a vytvoření trvale udržitelného prostředí. Tuto rodící se skupinu fascinují jiné kultury a náboženství, které mohou duchovně obohatit náš život, dovést nás k porozumění a napomoci vzniku nového světa tolerance, vzájemného respektu a úcty k životu.

Děti baby boomu, které nyní dorostly do věku, ve kterém sklízíme plody předchozího snažení a nacházíme se v klíčových rozhodovacích pozicích, přetvářejí náboženství. Jedna nesmírně zajímavá studie Wada Clarka Roofa, profesora náboženství na University of California dokládá, že čtyřicet dva procent ze sedmdesáti šesti milionů dětí baby boomu, které tvoří třetinu populace Spojených Států, jsou náboženskými odpadlíky. Dalších dvacet pět procent z nich od nějakého náboženství odešlo, aby se časem vrátilo zpět či přešli k jinému druhu zbožnosti, kterou vnímalo jako přátelštější a duchovnější než svou původní církev nebo synagogu. Další odpadlíci se ve svém hledání dostali do kursů jógy, k hlubinné psychologii, do nejrůznějších duchovních kursů nebo se věnují východním filozofiím, řada žen založila ženské skupiny. Feministická teoložka Mary Daly z Boston College předpověděla tento trend už v roce 1971 ve svém článku pro magazín Commonweal, ve kterém napsala: Ženská hnutí budou představovat vzrůstající hrozbu pro patriarchální církve ani ne tak tím, že by na ně útočila, jako spíš tím, že se od nich budou odvracet.

Miriam Therese Winter, profesorka na Hatford Seminary, je řádová sestra, teoložka, autorka písní a tvůrkyně ženské liturgie. Je spoluautorkou knihy Defecting in Place: Women Claiming Responsibility for Their Own Spiritual Lives (Odpadlictví, které je na místě: Ženy, které přebírají odpovědnost za svůj duchovní život), jež napsala se svými kolegyněmi Adair Lummis a Allison Stokes. Píší o tom, jak a proč se ženy vzdalují od ortodoxie tradičního náboženství, když v něm zůstanou a nárokují si ho i pro sebe, přičemž si vytvářejí své osobní formy rituálu a uctívání Boha i své vlastní pojetí. Nehledají Boha zvnějšku, jak to dělá starý církevní model, ale přetvářejí náboženství tím, že hledají Boha v sobě, že se ho snaží převést zevnitř ven.

Tyto nové ženské duchovní skupiny vznikají v rámci tradičních náboženství i mimo ně, a jak se píše v Odpadlictví, které je na místě, v rituálu si cení spontaneity. Židovské ženy se scházejí ve skupinách Roš chodeš každý měsíc při oslavách novoluní, jež mnohé z nich spojují se svým menstruačním cyklem. Knihy jako She Who Dwells Within (Ta, která sídlí uvnitř) od rabínky Lynn Gottlieb zkoumají hlubiny ženské podoby Boha v judaismu, Šechiny, a poskytují nám elegantní a dojemné rady, jak slavit šabat, Roš chodeš a jiné rituály zaměřené na ženy. V knize Four Centuries of Jewish Womens Spirituality (Čtyři století ženské židovské spirituality) najdete mnoho příběhů o ženských rituálech, které jsou z emočních důvodů důležité pro náš každodenní život; tyto příběhy sepsaly autorky pro své kamarádky mimo společenství synagogy.

E. M. Broner píše o tom, jak seděla šivu za ztracenou lásku, přičemž šiva je sedm rituálních dnů truchlení za mrtvého. Její šiva však kromě smutku obsáhla i úlevu, vypovídání se přátelům a zhojení, tedy obřad který může použít žena vyznávající jakékoli náboženství. Autorka vypráví o své přítelkyni se zlomeným srdcem, jíž od neustálého pláče zrudl obličej. Její třiašedesátiletý přítel, se nímž žila devět let, ji opustil kvůli třiadvacetileté ženě. V onen den, kdy si tu mladou ženu bral, se s ní sešlo několik kamarádek. Přinesly s sebou pouze kazetový magnetofon a vařené kuře.

Střídaly se a do mikrofonu nahrávaly své promluvy, napravovaly jí paměť, aby se upamatovala na svou vrozenou celistvost. Tohle je svatý kruh, posvátný kruh. Připomněly si, že amputace a separace patří k životu. Společně vařily a jedly, mluvily o běžných věcech. Život jde dál. Připíjely na počest celistvosti své přítelkyně. Objímaly ji a nechaly ji vyplakat. Nakonec jí daly na rukáv černou pásku na znamení smutku a toho, že i smutek se časem odkládá. Ženy ze všech náboženských tradic touží po osobních rituálech, které by odpovídaly nesnázím i radostem každodenního života. Jedním z nedostatků organizovaných náboženství je právě to, že k takovémuto propojení dochází velice málo.

Ženy jsou svou podstatou mystického založení, což znamená, že máme sklony zakoušet přímé spojení s Božstvím. K tomu může dojít nejen v průběhu formální modlitby, mše či meditace, ale také kdykoliv jindy. Ženy často mluví o hlubokém prožívání spojení s Bohem jako součásti přátelství nebo mateřství. Spatřujeme Boha v druhých lidech. K ženské cestě k Bohu nemusí nutně patřit to, že se budeme držet různých příkazů a rad, plánů a cest, kněží a rádců. Ženy totiž žádnou cestu nepotřebují. Život a duchovno jsou jedno a totéž.

Jiným problémem, s nímž se ženy setkávají při tradičních způsobech uctívání Boha, je chybějící inkluzivní jazyk. Nejste-li bílé pleti a mužského pohlaví, nemůže být Bůh adekvátním zrcadlem toho, kým jste, kým byli vaši předkové, různorodosti stvoření. Při jedné přednášce, kterou měla Nelle Morton v roce 1973 na Harvard Divinity School, provedla určitý myšlenkový experiment, jehož pomocí chtěla studentům mužského pohlaví pomoci pochopit, jak se ženy cítí ve světě, jehož jazyk reflektuje pouze jeden rod. Požádala posluchače, aby si představili, že jsou jediným studentem mužského pohlaví ve třídě plné žen, uprostřed veskrze ženského společenství, ve kterém se předpokládá, že ženské termíny jsou užívány pro oba rody, tedy i pro muže.

Jak byste se cítili, kdyby vyučující pokaždé, když řekne ženstvo, tím myslela ,celé lidstvo? Nebo kdybyste se zapsali na seminář nazvaný Učení o ženě a tímto názvem by měl přednášející právě tak na mysli muže? Nebo když si budete zpívat o mateřství Boha a sesterství ženy a těmito slovy budete přitom vyznávat, že všichni muži, jakož i ženy zakusí pravé sesterství?

Přiznám se, že když se někdy o Bohu mluví jako o Ní nebo jako o Matce, líbí se mi to jednoduše proto, že tato terminologie má podobnou logiku, jako chápání Boha jako muže a Otce. Čas od času je to však právě ona Mateřskost, jež mi promlouvá do hloubi duše a poskytuje mi potřebnou útěchu a důvěrnost. Ale opravdoví mystici všech náboženství bez rozdílu tvrdí, že Bůh přesahuje rody, což je zvláštní a paradoxní tajemství, dostatečně velké na to, aby obsáhlo celý svět v jeho kráse a ošklivosti, krutosti i milosti.

Sara Maitland krásně popisuje svou duchovní pouť v knize A Big Enough God (Dost velký Bůh). Píše o své cestě, cestě feministky, která vyrostla ve vlažném presbyteriánském prostředí, ve kterém proklouzla dětstvím beze strachu a hněvu. Později přestoupila k episkopální anglikánské církvi a nakonec se stala římskou katoličkou, která se patriarchálními strukturami této církve pohybuje s podivuhodnou lehkostí díky svému respektu pro nevysvětlitelné Boží tajemství.

Píše: Mé já, zápasící se všemožnými nesnázemi, všude naráželo ať už při psaní, při modlitbách, v mé lásce na onoho zvláštního a obrovského Boha. Boha, ve kterém se vždy zrcadlilo napětí mezi krásou a utrpením, mezi radostí a hříšností, mezi minulostí a budoucností, mezi jedincem a společností Stále víc jsem přicházela na to, že svou křehkou víru nezakládám na pocitu, ,jakého mám v Ježíši přítele, ale spíš na ustavičném nevyhnutelném pocitu moci a tajemství a nebezpečí a marnosti všeho, co mě obklopovalo. Myslím doopravdy všeho, včetně bizarních dějů uvnitř každého atomu i společenské komplexity dějin a tříd, rodů, ras a individuální zkušenosti. Tato křesťanská feministická autorka je schopna udržet rovnováhu mezi svou radikální povahou a ortodoxní náboženskou strukturou, protože má pocit, že pro ni představuje jakýsi stabilizující prvek, bez něhož by upadla do chaosu.

Všechny ty zkušenosti první menstruace, neplodnosti, potratů, císařských řezů, normálních porodů, rozhodnutí nemít děti, ztráty dítěte, menopauzy jsou ženská mystéria a údobí, ve kterých jsme úzce svázány se svým duchovním životem a pro která si vytváříme smysluplné rituály, při nichž bychom mohly oslavovat, čerpat sílu či truchlit. Takové rituály v Bibli chybí, neboť ji napsali muži pro muže. Bible se nadto zabývá mnohem více veřejným životem než detaily soukromého života a role žen se v ní zmiňuje pouze útržkovitě. Jenom 151 z oněch 1400 lidí, kteří jsou v hebrejské Bibli označeni jménem, a proporcionálně asi dvakrát tolik v Novém zákoně, jsou ženy. Tato čísla svědčí o malé pozornosti věnované nám, našemu každodennímu životu, formám bohoslužby, nadějím i snům.

Teologie však představuje pouze jednu z tváří ženského duchovního hnutí. Osobní zkušenosti současných žen s Bohem jsou povětšinou jiné. Jedním z problémů, o němž mluví mnoho žen, je fakt, že jsou příliš zaneprázdněné na to, aby se mohly věnovat svému duchovnímu životu. Každodenní zátěž je vyčerpávající, zvláště pak pracujících matek. Na konci takového únavného dne už čas na duši jednoduše nezbývá. Jedna ze 3 746 respondentek ankety o ženské křesťanské spiritualitě, o které je zmínka v knize Odpadlictví, které je na místě, přiznala: Ta anketa mě přiměla k tomu, abych si uvědomila, jak málo času jsem v uplynulém roce věnovala vlastnímu duchovnímu růstu. Ale je to proto, že mám desetiměsíční dceru, a vlastně si myslím, že Bůh Matka považuje samotnou péči o malé děti v podstatě za modlitbu.

Mnoho let jsem se zblízka podílela na facilitování ženských duchovních setkání pro odpadlice, navrátilé či loajální ženy, které dokázaly najít duchovní potravu nehledě na to, v jaké náboženské tradici byly vychovávány. Ženy hlásící se k protestantismu, katolictví, židovství, unitářství, křesťanské vědě, wicce či islámu se scházely, aby uctívaly to, co mají ve svém duchovním životě společné. Ta setkání byla nejrůznějšího druhu, byly to oslavné obřady, liturgie, setkání za účelem hlubinného uzdravení, zkoumání spirituality a jejích proměn v průběhu životního cyklu ženy nebo víkendy tichých, soustředěných modliteb a humoru. Všechny měly jedno společné sdílení ženských příběhů, a to ne nějakým intrikářským způsobem, ale tak, jak to ženy dělají, když nadejde ta pravá chvíle. Povídáme si v pyžamech u snídaně, v koupelně, při procházkách. Příběhy se odkrývají a překvapí často nejenom posluchačky, ale i vypravěčku. Naslouchá-li vám někdo s upřímností, otevřou se i takové kouty vašeho srdce, jež byly až dosud skryté. Tam, kde byly před chvíli dvě, je teď jedna moudřejší.

Rabín Nachman, vnuk zakladatele mystického judaismu Baalšemtova, řekl, že chcete-li najít Šechinu, božskou ženskost, měly byste se vydat na místo, kde si ženy vyprávějí příběhy. Ženská duchovnost se koneckonců zaobírá méně tím, co bude po smrti, a více se soustředí na tento svět a přítomnou chvíli. Má konkrétní a zemitou formu, spoléhá se na osobní zkušenost oproti abstraktní teologii a zhodnocuje tuto zkušenost vypravováním. Ženská spiritualita by se dala shrnout jako vztahová, aktivní, emocionální, mystická, imaginativní, tvůrčí, praktická a pozitivně se zabývající zacelením světa, soustředěná na tělo, smyslová, otevřená spontánním rituálům a modlitbám, založená na smyslu pro vnitřní božskou autoritu, poskládaná z různorodosti zpodobení Boha, tolerantní k jiným náboženským tradicím a zakořeněná v každodenních praktických životních záležitostech.

Ženy, jež milují Boha jako Otce, ty, které milují Boha jako Matku, a jiné, které by za Boží existenci či teoretický rod nedaly ani zlámanou grešli, zjišťují, že jsou si na této cestě sestrami. Za naším náboženstvím nebo jeho nepřítomností, za vřelými city či studenými jizvami, jež myšlenka na Boha zanechává v našich myslích, nás zahaluje neomylná vůně božské vzájemnosti, sejdeme-li se jako přítelkyně.

Jde-li o přátelské setkání v náboženském kontextu, musíme respektovat i takové způsoby uctívání Boha, jež se liší od těch našich. Rozdílnosti nám pomáhají udržovat otevřené srdce i mysl. Jsou potravou duše. Máme-li najít svou vlastní cestu, pomáhá nám to poznávat a oceňovat cesty jiných. Když si uvědomíme, že Boží domácnost je opravdu dost velká pro všechny, bude mít každý své místo k žití a růstu. Myšlenka, že domů vede jen jediná správná cesta, jedna stezka pro všechny, plodí odsudky a odloučení. Ženská spiritualita však znamená propojení.

Má bývalá hospodyně Rebecca se stala znovuzrozenou křesťankou. Sledovala jsem rozkvět její víry. Vypadala krásně, naplněná Duchem a vzrušením ze své duchovní cesty. Ráda jsem si s ní četla Písmo. Naše rozhovory však bohužel začaly po čase váznout. Zatímco já jsem uznávala její cestu, ona si byla jistá tím, že židé jako já shoří v pekle. Jista si svou pravdou, snažila se mě zachránit, obrátit na svou víru. Modlila se za mou duši. Ale společnou půdu jsme nenašly. Nemohly jsme se spolu modlit. Po čase jsem vždy před jejím příchodem raději odcházela. Dům jejího Boha nebyl dost velký na to, aby mě přijal takovou, jaká jsem.

V následujících kapitolách společně podnikneme cestu, která rozšiřuje mysl i srdce. Doufám, že díky této cestě budeme natolik velcí, že budeme s to uznávat Boha jako Matku nebo Otce, Božského milovaného či Nekonečné tajemství, Přítele či Průvodce, personifikovaného či jako vědomé já. Začneme tím, že se pokusíme prozkoumat povahu víry. Ač je mezi mými přáteli mnoho šťastlivců, kteří k tomu, aby věřili, nepotřebují zázraky, pro mne samotnou to bylo těžší. Jsem jako pochybující Tomáš, který musel ponořit mou ruku do rány v Ježíšově boku, abych uvěřila tomu, že vstal z mrtvých. Snad vás můj vlastní zázračný příběh o nalezení víry osloví.

Pak se vydáme na průzkum odlišností mezi náboženstvím a spiritualitou, a řekneme si, jak nalézt vlastní duchovní cestu v případě, že jsme opustili církev svého dětství. V 3. kapitole se budeme zabývat intuicí neboli vnitřním božským hlasem a dáme ji do kontrastu s rozumem, abychom si ukázali rozdíl mezi ženskou a mužskou cestu k Bohu. Nehledě na to, zda jsme muži či ženy, všichni máme svůj mužský i ženský aspekt. Intuice a rozum jsou součástí cesty k Bohu pro každého z nás. Pro ženy však intuice znamená téměř naprosto spolehlivého rádce na jejich cestě. Čtvrtá kapitola vás vybídne, abyste si uvědomily, jak si vlastně Boha představujete: zda je pro vás Otcem, Matkou, Matkou-Otcem či něčím jiným.

V páté kapitole se budeme věnovat důvěrnosti, smyslovosti a sexualitě a oslavíme je. Naše teplá, měkká těla nám spolu se smyslovým uvědoměním umožňují hlubokou empatii a pozornost. Ve většině církví je po staletí smyslovost a sexualita tabu, přesto však tvoří významnou součást ženské cesty. Dokonce i křesťanská mystička Mechtilda z Magdeburgu (13. století), která žila v celibátu, mluvila o Bohu jako milenci. Její spisy jsou plné smyslovosti a sexuality a Bůh je podle nich přítomen i v té nejosobnější sféře života.

Poté, co jsme probrali psychologickou blízkost přátelství, obrátíme pozornost k cestě hrdinky. Cesta mužského hrdiny je dobrodružstvím jedince, jenž se stává sám sebou tím, že se vydělí ze společenství, zahubí draka, a vrátí se bohatší o nové zkušenosti. Ale hrdinka je jiná. Jak ženy psychologicky vyzrávají tím, že si vytváří vědomí vlastního já prostřednictvím vztahu k druhým, zároveň se skrze vztahy duchovně rozvíjí. Prastarý mýtus o sestupu Inanny do podsvětí je archetyp, který budeme studovat, abychom mohli najít nit ženské vztahové cesty, jež se ukrývá v mýtech i v Bibli. V pátrání po této skryté niti budeme pokračovat i v deváté kapitole, ve které vysvobodíme Evu z její role největší hříšnice a všimneme si zásadní role Marie Magdaleny v Ježíšově životě.

Půjdeme dále po niti ženské spirituality prastarými labyrinty a staneme tváří v tvář své síle, síle medvědice. Energie, spoutaná starými náboženskými zraněními, se uvolní a dodá nám rychlosti v našem putování. Poté nám zbude otázka: Jak najít svou vlastní stezku na ženské cestě? S pomocí rituálu a modlitby, stejně jako i konfliktů a souznění mezi děláním a bytím, mezi tím, co děláme, versus to, co jsme, se může objevit náš autentický hlas duše. Když budou ženy uznávat stejně cestu hrdiny jako i hrdinky, rovnováhu mužského a ženského principu v nás, v našich náboženství a ve světě, budou moci nalézt cestu domů k sobě samým, k bohoslužebným společenstvím i k Bohu.

Joan Borysenko je autorkou několika bestsellerů o zduchovnění těla a zhojení ducha. Je uznávanou lékařskou výzkumnicí, průkopnicí metod hledání zdraví a rovnováhy v souladu mysli a těla, a jednou z předních odbornic zabývajících se ženským duchovním světem. Jako známá organizátorka kursů a pobytů duchovní obnovy pro ženy získala poznatky ze své vlastní zkušenosti i zkušeností těch, se kterými se setkávala, o procesech hledání a nalézání ženské cesty k bohu. Borysenko je spoluzakladatelkou a bývalou ředitelkou Kliniky mysli a těla, nemocnice New England Deaconess, a Harvardské lékařské školy, kde získala doktorát z anatomie a buněčné biologie. Často se objevuje v médiích po celé Americe. Žije v Boulderu, v Coloradu. Bližší informace o autorce @ www.joanborysenko.com

Síla medvědice: Přemýšlení o vlastní cestě

Procházely jsme se s Caroline a Beth po šťavnatých, bujných loukách za Carolininým domem, roubeným stavením vysoko v horách našeho městečka Gold Hill. V dáli jsme viděly majestátně se tyčící hřebeny modravých hor se sněhovými čepicemi. U našich nohou, stranou od kamenité stezky, po které chodí lidé i zvěř, bublal horský potůček. Země pod našimi chodidly byla suchá a písčitá jako ve vyprahlé vysoko položené poušti. Kolem bujel koberec planě rostoucích květů orlíčku, vrbiny, heřmánku využívajících krátkého, ale intenzivního léta. Neboť v těchto horách jsou jen dvě roční období, jak vám potvrdí místní lidé: červenec a zima.

Byl krásný letní den, krátce po poledni, a azurově modrá obloha, tak typická pro Skalisté hory, brala dech. Blízkost té nekonečné modři na nás zapůsobila tolik, že se nám chtělo nad onou nečekanou krásou vůkol plakat. Teplé slunce prohřívalo trsy šalvěje a uvolňovalo do vzduchu čistou vůni země. Každá z nás si za ucho dala kytičku šalvěje, předtím jsme do ní ponořily obličej a čichaly její vůni z dlaní. Konejšil nás lehoučký vánek. Jako by se zastavil pozemský čas a nastala věčnost. Naše vyprávění bylo hluboké a moudré, rozvážné a klidné. Uvelebené v náručí matky země, povídaly jsme si o změnách ve svém životě a touhách svého srdce. Otevíraly se nám tak stezky vedoucí k našemu nejhlubšímu já: k lásce, k práci, k Bohu.

Síla medvědice

Caroline a já jsme se medvědů bály jen trochu. Věděly jsme, že tam jsou, skryti před našimi zraky. Můj muž Kurt jednoho potkal se svým synem Christianem právě na téhle stezce asi před týdnem. A nějaký medvěd se před časem vloupal do auta mé asistentky Judy, protože dostal zálusk na sklenici smetany do kávy. Po jídle se uvelebil na střeše auta a lízal si rány od skla. Zaplatí pojišťovna medvědí zuby ve střeše, rozbité okénko a medvědí šlápoty na sedačkách? Je to Boží zásah, nebo vandalský čin? Může jít takový medvěd do vězení?

Vyprávěly jsme tyto historky naší kamarádce Beth, která žije na jednom marylandském předměstí, kde jsou medvědi zřídkavým jevem. Nebála se. Myslela si, že naši tři velcí psi nás ochrání. Já si to myslela také. A přestože jsem věděla, jak mohou být medvědi nebezpeční, byla jsem vlastně zklamaná, že asi neuvidíme žádnou medvědici, jak se zvedá na zadní, aby ochránila mláďata, jež porodila během zimního spánku.

Medvědice na to jdou chytře. Uloží se k zimnímu spánku a čeká je dlouhý, klidný šabat. Onu nepříjemnou a protivnou dobu své březosti zaspí. Z brlohu vylézají odpočaté už s mláďaty, která se narodí koncem zimy.

Mytologicky je medvěd ženskou bytostí. Jméno řecké bohyně lovu Artemis znamená Medvědice. Ztělesňuje moudrost přírody. Symbolizuje intuici, jež se spoléhá více na svou vnitřní zkušenost, než aby se řídila zkušenostmi cizími. Medvědice jde svou vlastní cestou. Nebojí se zpochybňovat danosti. Má odvahu věřit. Bojuje za své děti. Je statečná a silná, něžně pečující a vzdorovitá. Přežívá díky své prohnanosti. A pro mne představuje též silný a jedinečný archetyp.

Jednou jsem měla sen o ženství. Jedu na voze s mužem, který má dvojčata v batolecím věku, chlapce a děvče. Vypráví mi, že hoch je pro něho potěšením, neboť dělá všechno tak, jak se to píše v knihách. Zato děvčátko je hotovou pohromou. Svéhlavá, živá a nezvladatelná. Jak si tak povídáme, holčička si přeleze na zadek vozu a dá se do tance. Najedeme na hrbol, ona letí dolů a padá do jámy v zemi. Zastavíme vůz a otec poznamenává, že má, co zasloužila. Pohlédnu dolů do jámy, která se otvírá a pokračuje rozlehlou jeskyní. Děvčátko je uvnitř, bez zranění. Trvá mi celý den, než se k ní prohrabu. Když jsem konečně u ní, je rozjařená a vůbec se nebojí. Ještě stále tancuje.

Ženská spiritualita je stejně divoká a nespoutaná jako to děvčátko. Je přirozená, pozemská, vztahová, mystická, ztělesněná, intuitivní, živočišná a empatická. Pomalu, ale jistě se začínají naším způsobem psát, modlit, zpívat a tančit ženské básně, žalmy, písně a liturgie tak, jak to odpovídá naší cestě. Prokopáváme se zpátky samy k sobě.

Stejně jako ona medvědice potřebujeme šabat. Většina církví nějaký má židé od pátečního do sobotního večera, křesťané v neděli, hinduisté v úterý, muslimové v pátek. Některé kmeny amerických indiánů slaví šabat den po zimním slunovratu, po Novém roce. Ať už je náš šabat dnem, hodinou, modlitbou, dechem, nebo meditací, na chvilku spočineme a nasloucháme v tichosti svému vnitřnímu hlasu. V tichu se probouzí naše intuice a větří jako zvědavá kočka. Jsou to okamžiky, kdy jsme dostatečně probrány, sdostatek čilé, přítomné natolik, abychom viděly onu cestu, která se před námi otvírá, tak jako se to stalo Caroline, Beth a mně za onoho letního dne provoněného šalvějí. Protože po naší cestě ještě nikdy nikdo nekráčel.

Duchovno, které bylo nám třem přítelkyním společné, bylo bytostně ženské povahy, ač jsme o tom takto nemluvily. Důvěrnost našeho hovoru, hluboký klid okolní přírody a vůbec nejstarší ženský rituál sdílení příběhů to vše nám připomínalo, že Bůh je všude. Božství zářilo v každém keři a stromu, ve zpěvu ptáků, ve zvucích ticha a zejména v každé z nás. Ona lehkost našeho spojení s Bohem a jistota, že jsme spolutvůrkyněmi, jejichž rozhodnutí ovlivňují přirozený pořádek, byly při té procházce tak samozřejmé a prosté, že se daly lehko přehlédnout. Nejdůležitější věci ostatně bývají neviditelné, jako například vzduch pro pozemské tvory či voda pro ryby.

Tato neviditelná lehkost a jistota ženské cesty stojí v ostrém kontrastu s pocity úzkosti, které má mnoho žen při hledání cesty k Bohu. Mnohé z nás jsou náboženskými odpadlicemi. Jiné jsou ke svému původnímu náboženství loajální, ale duchovně z něho mnoho nemají. Některé z nás jsou tak roztrpčeny náboženskými institucemi či obrazem Boha tolik vzdáleným od toho, kdo skutečně jsme, že jsme zavřely oči před hostinou, která se nám neustále nabízí.

Představte si ženu stojící kdesi vzadu v kostele. Žízní po vodách ducha natolik, že se stěží udrží na nohou. V kakofonii vlastního vnitřního dialogu není s to rozpoznat líbeznost onoho hlasu, jímž k ní v jejím srdci promlouvá Bůh. Chytá se opěradla staré dřevěné kostelní lavice, vyřezané ještě za dnů, kdy ženy nebyly vítanými hosty v žádném chrámu. Oslabuje ji smutek a hněv nad náboženstvím, které odsuzuje, které ponižuje ženy či jakoukoli jinou skupinu. Připadá jí, že se nemůže hnout dopředu, že nemůže projít boční lodí a stanout uprostřed kostela.

A já doufám, že tato žíznící žena se při čtení této knihy zhluboka napije. Že pro ni bude svátkem a léčbou a že se po vzoru medvědice postaví na své vlastní silné nohy. A až nalezne svou rovnováhu, nechť vzývá Ducha takovým způsobem, jakým bude chtít, ať už v kostele či v chrámu, nebo mimo institucionální církve. Snad dokonce nějaké náboženství znovu objeví. Mláďata, která chráníme, jsou nám přece tak drahá. Jsou vírou zrozenou ze zkušenosti, jsou právem uctívat po svém přirozený řád naší křehké planety, na níž je vše se vším propojeno, budoucnost našich dětí se schopností vytvářet životodárné rituály, jež poskytují sílu a naději, uzdravení a lásku.

Vy jste, milé přítelkyně, při mně a Bůh je všude. Přesto jsme vposledku sami, hledajíce cestu k sobě samým se svícemi vlastních srdcí. Vydávají trvalé a jasné světlo, ale svítí nám vždy jen na krok dopředu. To, zda budou i další kroky, je jen věcí víry. To, že máme víru vydržet a jít svou vlastní cestou třeba i ve chvílích, kdy, ztraceni, tápeme je darem milosti a přátelství. Častokrát se nám zdá, že naše světlo pohasíná. V tom se ale přiblíží jiné světlo, jež přináší kdosi neznámý nebo naše přítelkyně, kniha nebo písnička, kos či obyčejné kvítí, a posvítí nám na cestu. Časem si uvědomíme, že světlo, které jsme si vypůjčili, bylo vždy i naším vlastním.

3. kapitola: Intuice a rozum
Jákobův žebřík a Sářin kruh

 

Cesta k Bohu znamená vlastně navázat duchovní spojení se větším celkem. Tento celek není čímsi nad námi, místem, k němuž v posledku vystoupáme. Je mezi námi tady a teď. Nezáleží na zpodobnění Boha ani na způsobu, jakým ho uctíváme; ona cesta vede do našeho nejhlubšího já. Jenom tehdy, když s ním jsme propojeni, můžeme naplno využít všech schopností a darů, jež nám byly dány. Vede nás k tomu, abychom rozpoznali a překonali vlastní slabosti. Pomáhá nám rozvíjet empatii a osvobodit energii medvědice, která ochraňuje život, kdykoli je ohrožen. Spiritualita je výslednicí myšlenek, slov a činů, které vrcholí ve schopnosti zaujmout naše místo ve vesmíru. Každý, byť ten nejnepatrnější článek, je důležitý pro integritu konečného cíle.

Duchovní vývoj je neoddělitelně spjat s duševním vývojem. A duševní vývoj je částečně záležitostí příslušnosti k jednomu, nebo druhému pohlaví neboli genderu. Muži a ženy jsou odlišní, jiná jsou naše těla i naše mozky. V této kapitole se budeme zabývat způsoby shromažďování informací a rozvíjení vědomí o sobě samém, které se u každého pohlaví liší. Máme-li mluvit o psychospirituálním vývoji, nevystačíme si s jednou universální šablonou. Tuto skutečnost bohužel nebraly v úvahu náboženské systémy založené na mužském způsobu uvažování.

Jako vědecká pracovnice v oboru lékařství a psychologie jsem byla často překvapena, jak se různé údaje o tělech a myslích mužů aplikují na ženy, jako bychom byli střiženi z téhož kusu látky. Carol Gilligan ve své parafrázi biblického příběhu o Adamovi a Evě vtipně poznamenává, že pokoušíte-li se udělat ženu z muže, budete mít dozajista potíže. A nesnáze vyplývající z tohoto míšení pohlaví nás neprovázejí jen při hledání Boha, ale i všude jinde v životě.

Jákobův žebřík

Výstižný obraz mužské spirituality je podán v příběhu o Jákobově žebříku v Knize Genesis. Je to působivý příběh o intrikách, zradě, individuaci a vykoupení. Jákob je poslán z domova, aby se vyhnul vražedné nenávisti svého bratra Ezaua, kterého společně se svou matkou připravil o práva prvorozeného. Vydá se tedy do vzdálené země hledat manželku. Někde v půli svého putování se utáboří, podloží si hlavu kamenem a usne:

Měl sen: Hle, na zemi stojí žebřík, jehož vrchol dosahuje k nebesům, a po něm vystupují a sestupují poslové Boží. Nad ním stojí Hospodin

V tomto průzračném snu-zjevení uzavře Bůh s Jákobem smlouvu a slíbí zemi, na které Jákob spal, jeho potomkům.

Archetyp mužského psychospirituálního vývoje je v podstatě zhuštěn do cesty tohoto biblického hrdiny. Jákob musí opustit domov, zemřít svému starému já, stanout tváří v tvář obrovským výzvám, nalézt nový smysl a potom se vrátit a přinést svému lidu moudrost a směr. Ústřední myšlenkou všech moderních pojetí mužského životního vývoje je separace a autonomie, kterou Jákobův příběh představuje. Jak píše zesnulý yaleský psycholog Daniel Levinson ve své knize The Seasons of a Mans Life (Údobí v mužském životě), muž opustí domov a musí se vydat na cestu vlastní individuace, během které sní své vlastní sny, nalézá vlastní učitele a nakonec vtiskuje světu své znamení.

Jak se shodují teoretičtí psychologové tak různí jako Jean Piaget, Erik Erikson a Daniel Levinson, muž stoupá po žebříku vlastního psychického vývoje. Cílem je soběstačný, autonomní, na sebe spoléhající jedinec. Několik stoupenců C. G. Junga mužského pohlaví, například James Hillman a Thomas Moore, stejným způsobem pojímají spiritualitu jako autonomní cestu vzhůru, k vertikální dimenzi. Duch je nahoře na konci žebříku a duše je tady dole. Duch je transcendentní, má mnoho podob, je odvážný a hrdinný jako Ikaros letící za sluncem. Duše je naproti tomu cosi zanedbatelného, co leží pod povrchem, a s čím se v této kultuře zvláště muži nemají ve zvyku zaobírat.

Přestože sondování v hlubinách zajisté prospívá duši, nemyslím si, že se Duch vznáší kdesi nahoře a nemá pranic společného s tím, že kutáme v úrodných temnotách Podsvětí. Kdyby v nás nepřebýval Duch, jenž nás vede a inspiruje, nejspíš bychom zahynuli zoufalstvím a úzkostí z temnoty. V této kapitole se budeme zabývat obojím, oblastí temna i stále přítomným světlem v ní.

Z mé ženské perspektivy je duchovní cesta spíše než záležitostí stoupání vzhůru věcí otevření se a objevování onoho vnitřního světla, které tu stále je. A objevíme-li světlo, jeho zář se zcela přirozeně rozlije všude a na všechny kolem nás a tento proces je přirozenější než ono autonomní, heroické šplhání po žebříku. Nemáme nutkání šířit mesiášskou zvěst o spáse a náš ženský život a vztahy se stávají tajemně transformující přítomností, v níž není nutné, abychom se vracely vítězné a zmoudřelé z velkého dobrodružství.

K tomu bych ještě ráda dodala, že zobecňování sice má svou důležitost, ale může vést také ke stereotypům a polopravdám. Jung si povšiml, že oba principy, mužský i ženský, animus i anima, jsou přítomny jak v mužích, tak v ženách. Záleží na tom, o kterou ze stránek naší osobnosti právě jde, protože každý z nás se v určité době může nacházet na cestě hrdiny nebo hrdinky. Ale většina teologických systémů stojí na projevech anima, mužského principu, a vychází ze zkušeností, jaké má právě s tímto mužským principem. O mužské cestě k Bohu se ví tedy nepoměrně víc než o cestě ženské. Ale v životě nás, lidských bytostí, mužů i žen, figurují v úzkém sepětí oba principy.

Téměř všechna duchovní cvičení a systémy vypracovali muži pro muže. Zároveň se předpokládá, že je lze stejně dobře aplikovat i na ženy. Ale ona premisa, že co je dobré pro kačera, je dobré i pro kachnu, je stejně nesprávná pro oblast duchovna, jako je mylná v psychologii či lékařství. Málo známým faktem kupříkladu je, že prvotní výzkumy rakoviny prsu se prováděly na mužích, ačkoli u nich se ona choroba vyskytla v poměru jeden ku milionu, zatímco u nás je tento poměr jedna ku osmi. Pokud se týká věcí duchovních, dalo by se stejně tak snadno říci, že nemáme žádnou svou specifickou cestu a že pro ducha je pohlaví irelevantní. Toto konstatování je však podobně zavádějící, jako zmíněné výzkumy rakoviny prsu.

Temné noci utváření ducha

Hovoří-li Hillman o mužské duchovní cestě, myslí tím duševní procesy, které se odvíjejí uvnitř jedince, v hlubinách jeho psychiky ve chvílích, kdy se nerealizují dimenze mužského vývoje v podobě úspěchu a triumfu. Plány jsou zkříženy, šplhání je neúspěšné, začíná temná noc sebezpytování. Ženy však propadají oné temnotě, když mají pocit oddělenosti, a v souvislosti se vztahovými problémy, a to nejenom ve vztahu ke druhým lidem, ale také k Bohu, kterého známe nanejvýš důvěrně a bez jakéhokoli úsilí k našemu Vnitřnímu světlu, k Intuici. Vzhledem k tomu, že jsem bývala velmi ctižádostivá a sbírala jsem všechny pocty a tituly v mužském světě akademické medicíny, byl žebřík i pro mne normou. Ve chvílích, kdy se úspěch zdál nedosažitelný, jsem také bojovala s temnotou. S utvářením duše to však mělo jen pramálo společného.

Na jakési konferenci o zdraví jsem se jednou zúčastnila workshopu a panelové diskuse, zabývajících se temnými nocemi duše jakožto bodů obratu v profesionálním životě jedince. Jedním z debatujících byl úspěšný mladý kardiolog. Hýřil energií a optimismem, byl prostě hvězdou akademického nebe. Nejspíš ještě jako lékař nezakusil pocity hořkosti z vlastní bezmoci. Přinejmenším o nich nemluvil. Jiným účastníkem byl jakýsi psycholog a psychofyziolog. Byl to jemný a přemýšlivý muž, který nám vyprávěl, že akademický úspěch je mu kompenzací za černou můru dětství stráveného s otcem alkoholikem. Díky společenskému ocenění si uvědomil, že je plnohodnotnou lidskou bytostí. Znamenalo pro něho začátek uzdravování.

Pak přišla řada na mně. Vzpomínala jsem na svá první léta v nemocnici. Měla jsem tehdy mladého pacienta, okouzlujícího právníka, který se jmenoval Artur. Zhoubný nádor, který mu byl chirurgicky odstraněn, se po krátkém čase v plné síle vrátil. Rakovinné bujení mu ničilo tělo a s ním i jeho profesní kariéru, manželství, i otcovství měl dvě malé holčičky. Pokusil se o sebevraždu, ale neúspěšně. Vzhledem k tomu, že ve všech ostatních věcech úspěchu dosáhl, měla jsem dojem, že ve skutečnosti zemřít nechtěl. Kdyby byl opravdu chtěl, bylo by se mu to podařilo.

Řekla jsem mu to a v tom okamžiku pravdy a poznání se naše duše jakoby propojily. Hleděli jsme si do očí a cítili jsme jakousi energii, náboj proudící nám do těl. Až z toho člověka zamrazilo v zádech, jako byste najednou všechno vnímali mnohem ostřeji. Odměřovaný čas se na chvíli proměnil ve věčnost. Barvy byly jasnější a ona chvíle nám připadala skutečnější než sama skutečnost. Byla to duchovní zkušenost, při níž jsme na chvíli vnímali navzájem podstatu svého Já, vnitřního světla. Nebylo tu přetvářky ani vyumělkovanosti. V takovém stavu dokážete chápat informace v celistvosti a tak je také přijímat.

Vedena svým vnitřním světlem, mluvila jsem s Arturem upřímně a otevřeně. Vyprávěla jsem mu o tom, jak můj otec pomalu pozbýval rozumu po vysokých dávkách kortizonu, které používal jako léku na leukémii. Toho maniakálního cizince, který se z něj během léčby stal, nikdo z rodiny nepoznával. Bylo to, jako kdybychom rok žili s někým úplně cizím s přízrakem či s dvojníkem. Vypadal jako můj otec, ale byl posedlý jiným duchem. Téměř se to nedalo vydržet. Pak mu odebrali léčiva obsahující steroidy a on se začal pomalu vracet ke své vlastní mysli. Naše úleva a nadšení byly ale krátké. Chtěl nás ušetřit dalšího utrpení a několik dní poté, co ho propustili z nemocnice, se uprostřed noci vykradl z postele. Jemu se to podařilo. Skočil si pro smrt o víc než třicet pater níž.

Maminka už nikdy nebyla taková, jako předtím. Cítila vinu toho, kdo přežil. Její odpovědí na otcovu sebevraždu bylo to, že se začala obviňovat. Nedokázala ho ohlídat a ochránit. Umřel, když u něho měla bdít. Zavřela se před okolním světem a pustila k sobě jen nejbližší členy rodiny. Moje dříve tak družná a veselá maminka byla po zbývajících třináct let svého života poustevnicí. Přestože jsem věděla, že otcův čin byl motivován soucitem s námi, nakonec se ukázalo, že neudělal dobře. Po té tragédii jsem zanechala výzkumu rakoviny a začala jsem se více zabývat světem lidí. Světem skutečnějším, než byl onen fascinující mikrosvět nádorových buněk množících se v Petriho miskách. Rakovinné buňky oddělené od lidských bytostí pro mne ztratily svůj význam.

Nyní jsem seděla proti mladému muži, který se také pokusil skoncovat se životem, aby ušetřil svou rodinu. Otevřeně jsem mu pověděla o tom, jak hluboce se mě otcova sebevražda dotkla. Oba jsme se rozplakali. Objali jsme se. Potom šel domů a přivedl svou ženu. Upřímně a s objektivitou jsme si promluvili. Onen mladý muž souhlasil s tím, že život je v té chvíli lepším řešením než smrt. Mluvili spolu o tom, jak vzácná je jim teď každá chvilka. Přísahali si, že spolu i se svými dětmi stráví co nejvíc z času, který jim ještě zbývá. Potom se dlouho, tichounce drželi v objetí.

Když jsem to řekla svému supervizorovi, byl zděšen. Svůj vlastní příběh jsem vyprávěla pacientovi! To se přece za žádných okolností nesmělo. Podle něho jsem na toho muže přenášela svůj smutek z otcovy smrti. Mé čelní laloky, tedy ta část mozku, která je zodpovědná za naše chování a sebeovládání, se rázem stáhly křečí viny a sebeobviňování. Má mysl jako by mě trestala. Jak jsem mohla být tak hloupá a porušit toto základní pravidlo? Ale v srdci jsem stále měla obrázek těch dvou v mé kanceláři. Obrázek naplněný něžnou intimitou a empatií, pocity, které vzešly, alespoň částečně, z mé teoreticky nemístné intervence. Nechala jsem se vést svou intuicí, oním vnitřním světlem, duchovním spojením. A teď mi řekli, že jsem udělala chybu.

Propadla jsem se do naprosté temnoty. Mé čelní laloky, o jejichž síle mě přesvědčuje má kamarádka psychiatrička a vědecká pracovnice v oboru neurologie Mona Lisa Schulz, mě dlouho obviňovaly a strašily jako noční můra. Kladla jsem si otázku, zda mám vůbec nějaké terapeutické schopnosti. Na chvíli jsem úplně přestala naslouchat své intuici. Koneckonců, opravdu jsem se mohla zmýlit. Existují přece pravidla úspěšné terapie, která byla vytvořena lidmi zkušenějšími, než jsem já. Byla jsem jako zmoklá slepice a na čas jsem se začala spoléhat výhradně na logiku, instrukce, příkazy shora a teorii. Párkrát se sice stalo, že odněkud probliklo mé Vnitřní světlo nebo poblikávalo někde u pacienta. S úporností jsem je zatlačovala. Přesto se tu a tam objevovalo znovu a znovu. Nejčastěji to bylo v oněch zajímavých chvílích, kdy u nějakého pacienta docházelo k obratu. A to také byly chvíle nejhezčí. Pomalu jsem se zase učila své intuici důvěřovat a cenit si jí a napříště už jsem se se svými metodami nikomu nesvěřovala.

Když ženy zažívají tyto temné chvíle, souvisí to obvykle jako tomu bylo i u mne se vztahy, jež jsou trojího druhu: je to vztah, který máme k sobě, vztah, který máme k někomu jinému, a vztah, který máme k Bohu v nás, jenž k nám promlouvá prostřednictvím intuice a jehož přítomnost pociťujeme tehdy, zhroutí-li se zeď, která stávala mezi dvěma srdci. Uzdravení našeho vztahu k Bohu není jenom záležitostí vyrovnání se s teologiemi, které nás zranily. Znamená to naučit se důvěřovat tomu, že Bůh je průsečíkem našeho života, středem našeho srdce. Můžeme se spolehnout na onu Přítomnost, která se projevuje prostřednictvím našich pocitů a snů. Intuice je přirozeným stavem vědomí, ve kterém je naše malá a izolovaná mysl otevřena Velké Mysli Božské.

Důvěra v intuici

Byla jsem ještě na jiné konferenci o péči o zdraví. Sotva jsem přijela, telefonovali mi, že nebudu moderovat rozhlasový program o ženském duchovním životě, jak bylo původně domluveno. Velice jsem se na něj těšila a nesmírně mne povzbudilo, že vybrali právě mne. Položila jsem telefonní sluchátko a odešla na večeři s přáteli, abych se stihla vrátit na zahajovací projev v 19 hodin. Jedna z mých nejspolehlivějších strategií, jak se vyrovnat s problémy, je rozškatulkovat je. Přestože jsem byla smutná a zklamaná, dokázala jsem to skrýt a nasadit svůj sebejistý a profesionální výraz. Když jsem dorazila na místo, už jsem na to téměř nemyslela, nicméně mé spolustolovnice si všimly, že něco není v pořádku. Na jejich otázku jsem jen něco zamumlala. Stejně nebyl čas na delší rozhovor.

Den poté mi jedna z přítelkyň popisovala, jak kvůli mně začala být smutná už toho odpoledne, než jsem měla přijet a než jsem se onu zprávu vůbec dozvěděla. Když Naomi viděla všechny mé vystavené knihy a kazety v konferenčním knihkupectví, rozplakala se. Uvědomila si, jak se natrmácím. Došlo jí, že potřebuji nalézt způsob, jak zprostředkovat výsledky své práce většímu množství lidí, aniž bych stále musela vláčet své tělo po světě sem a tam. Prožívala to natolik, že ji z toho začala bolet hlava. Moje nesnáze se jí dotýkaly tak, že to pocítily i její vlastní buňky.

Když mne potom viděla na večeři, poznala, že se její intuice nemýlila. Zásobovala ji i nadále informacemi. Té noci se jí za mne zdál sen. Snažila se dojednat si schůzku o rozhlasovém pořadu. Byl to jeden z oněch frustrujících snů, v nichž se objevují stále nové a nové překážky. Nejste s to dosáhnout toho, čeho chcete. Když se jí konečně podařilo schůzku domluvit, dorazila na ni pozdě. Nikdo už tam nebyl a její vysílání bylo nadobro ztraceno. Poté, co se vrátila domů, zjistila, že všechna nedorozumění vyvstala kvůli tomu, že jí ve faxu došel papír. Symbolika toho chybějícího papíru vyšla najevo, když jsem jí vysvětlila, že žena, která byla vybrána za hosta pořadu místo mne, měla teologické vzdělání, které já nemám. Aha, chyběl ti ten správný kus papíru, opáčila Naomi. Oběma nám z toho začal běhat mráz po zádech, a děsilo nás, jak moc se její sen týkal podstaty věci.

Když mi vyprávěla, jaké měla o mém životě sny, pocity a myšlenky, rozplakala jsem se jí v náručí. Nevídáme se často, ale pokaždé, když se vidíme, je naše spojení a vzájemná náklonnost velmi silná. Spojuje nás navzájem naše Vnitřní světlo a jedna cítí prostřednictvím druhé božskou Přítomnost. Tato božská Přítomnost, Velká Mysl, v sobě zahrnuje všechny informace. Tím, že se má přítelkyně napojila na své nejhlubšímu já, získala o mně prostřednictvím své vlastní cesty informace. Její spojení s Vnitřním světlem mne bez jakéhokoli úsilí dovedlo na totéž místo v mém nitru a sdílely jsme spolu porozumění stejného druhu, jaké jsem zažila s Arturem.

Toto Vnitřní světlo, božská Přítomnost, Velká Mysl, intuice či jakoukoli metaforu pro to použijeme, je plná moudrosti, která se dekóduje a dostává do vědomí prostřednictvím našeho nervového systému. Dekódování je často uspíšeno nějakým silným citem, snad proto, že emoce souvisejí těsně s naším tělem a pomáhají nám soustředit se. Ženy jsou si obvykle více vědomy svého těla a jsou tedy více naladěny na své emoce než muži. Ač jsou tytéž informace potencionálně přístupny ženám i mužům, myslím, že intuice je častěji označována za ženskou, neboť zvláštní pozornost, kterou věnujeme emočnímu dění, účinkuje jako lupa, jež nám před očima odkrývá širší svět.

Zápornou stránkou intuice jako uvědomování si těla je, že ženy často absorbují problémy druhých, jako by byly psychickými houbami. Má přítelkyně Naomi trpěla po ony dva dny, kdy přijímala intuitivně informace o mých problémech, bolestí hlavy a žaludku. Nejenom, že je naše tělo spojeno s naší myslí, potenciálně je také spojeno s myslí těch druhých. Tím, že se otevíráme vlastní intuici, se stáváme součástí kruhu, ve kterém se informace a vědění pohybují od středu ke kraji a zpět. Dotýkají se tak mnoha lidí, kteří jsou součástí viditelné i neviditelné sítě.

Sářin kruh

Jan Maier je sbormistryní, zpěvačkou, organizátorkou workshopů, hudebnicí a aktivistkou, jež často připravuje hudbu pro setkání žen. Při jednom setkání na americkém Středozápadě, v rámci diskuse o vývojových fázích, které tvoří ženský životní cyklus, procházela skupina žen kolem čtyř oltářů, které jsme postavily pro Dívku, Matku, Strážkyni a Moudrou ženu tedy etapy ženského života. Jan začala sama od sebe najednou zpívat píseň Chodíme v Sářině kruhu. Kdysi slyšela, jak na jednom setkání žen tato slova zpívá Pete Seeger a nahrazuje jimi původní text Šplháme po Jákobově žebříku. Ta metafora jakoby spadla s nebe. Žebřík je součástí lineárního procesu krok za krokem. Kdežto kruh má vztahovou a intuitivní povahu.

Abraham, Izák a Jákob byli tři židovští praotcové. Jak už je pro biblická vyprávění typické, dozvídáme se v nich mnoho o mužích, ale velice málo o ženách. Líčí se tu dopodrobna příběh o Jákobově žebříku, ale příběh o Sářině kruhu musí být takřka vyčenichán, domyšlen pomocí intuice. Z toho, co víme, byla Sára Abrahamovou ženou a židovskou pramatkou. Byla už po přechodu, když díky zázračnému Božímu zásahu porodila syna Izáka. Ten si vzal za ženu Rebeku, které se narodili dva chlapci, dvojčata Ezau a Jákob, Sářini vnuci. Všechna židovská pokolení jsou tedy součástí Sářina kruhu, protože všichni jsou jejími potomky. Je tou nejstarší, babičkou, ochranitelkou klanu, živnou půdou, z níž vyrostla nová náboženství rodu.

Nejzajímavější skutečnost Sářina příběhu se týká toho nejdůležitějšího bodu. Co znamená, že už byla po přechodu, když se Izák narodil? Znamená to, že Izraelité mohou svůj původ odvozovat od zázraku. Ale v obecnějším smyslu je Sářino znovunabytí plodnosti také sdělením o možnosti náhlé, nečekané změny, podobné narození tohoto ojedinělého dítěte. Proces šplhání po žebříku, cesta hrdiny k psychospirituální individuaci, je měřitelným sledem logických kroků. Jejich cíl a určení jsou jasné. Proces kruhu je mnohem méně plánovaný, je nečekaný, intuitivní a iracionální. Ponechává prostor k tomu, aby Bůh kdykoliv změnil naše cesty, a dokládá, že nejsme vždy aktivními činiteli. Neviditelné síly a okolnosti mohou vyvolat náhlou proměnu, která k nám přichází bez účasti naší vůle.

Muži jsou celkově více než ženy zaměřeni na cíle a uskutečňování věcí. Kdysi jsem se chtěla stát konzultantkou managementu. Lákal mne na tom právě kreativní proces. Navštěvovala jsem se semináře o obchodu organizovaného firmou, která mě chtěla zaměstnat. Jedním z nejdůležitějších věcí programu bylo vytyčení hlavního cíle a přítomní muži s tím byli naprosto srozuměni. Když jsem však přemýšlela o vlastním životě, uvědomila jsem si, že stanovit si jasný cíl funguje pouze v krátkodobé strategii. Když jsem měla psát nějakou grantovou studii a má kariéra byla závislá na tom, zda onen grant dostanu, či ne, málokdy jsem věděla, čím přesně se mám zabývat. Místo toho jsem šla pár týdnů před podáním žádosti do knihovny a většinou náhodně narazila na novinový článek, který koreloval s mojí prací a odkrýval nějaké úplně nové pohledy a cesty. A byla ruka v rukávě. Telefonní hovory, články v poště a hovory na chodbě k sobě pasovaly jako části dětských puzzle. Považuji tento chaotický, ale spolehlivý proces za neméně zázračný než Sářinu náhlou plodnost.

Když jsem byla na vysoké škole, můj přítel se mě jednou zeptal, co asi budu dělat, až mi bude čtyřicet. Jen tak jsem plácla, že budu psát bestsellery. Vysmál se mi. Taková narcistní povýšenost. Dokonce ani nevím, jak mě to tenkrát napadlo. Nikdy jsem si neplánovala, že budu spisovatelkou, a ani to nebylo mým cílem. Když jsem chodila na ten manažerský seminář, bylo mi třicet devět. Jedním ze cvičení bylo najít si jakýkoli roční cíl. Náhle jsem si uvědomila, že už mi brzo bude čtyřicet, a že přesto, že jsem si na onen rozhovor se svým dávným přítelem léta nevzpomněla, vytanul mi zničehonic na mysli. Řekla jsem svému kolegovi v lavici, že mým cílem je napsat knihu, ačkoliv jsem neměla ani potuchy, o čem by měla být. Část onoho úkolu spočívala v tom, že dovolíte, aby vás onen kolega po roce zkontaktoval a zkontroloval, zda jste podnikli kroky nezbytné k uskutečnění stanoveného cíle.

Brzy mě celá věc přestala zajímat a rychle jsem na vše zapomněla. Když mi onen spolužák o rok později zavolal, zda jsem v práci na knize pokročila, neměla jsem připraveno ještě vůbec nic. Nicméně první hovor, jenž se udál následujícího pondělního rána, byl s agentem, který po mně chtěl, abych napsala knížku o stresu. Když mi vyšla kniha Minding the Body, Mending the Mind (Péče o tělo, uzdravení mysli), jež se podle žebříčku v New York Times stala bestsellerem, bylo mi právě čtyřicet. V knižním světě jsem byla zelenáčem. Knihu jsem odevzdala do tisku a přestala se o ni zajímat. Když mi pak vydavatel po čase zavolal se zprávou, že se objeví na žebříčku v Timesech, zeptala jsem se ho: To je asi dobré, že?

Byla jsem jako Sára; vypadalo to, jako by nějaká Vyšší moc se mnou měla plány, na nichž jsem ochotně participovala, ale jež nepocházely ze mne. Nebyla jsem uprostřed kruhu sama a pouze jsem udávala směr mířeným ranám. Byl tu se mnou Bůh. Vnitřní světlo mne vedlo. Psaní té první knihy nebyla žádná hrdinská výprava za Zlatým rounem. Nápad sám byl čistě intuitivní a objevil se dvacet let před tím, než jsem knihu napsala. Události a lidi, jež byli pro knihu důležití, jsem nepotkávala a nekontaktovala účelově. Přicházeli ke mně sami od sebe jako součást přirozeného běhu života. Navzájem pospojovaná síť malých, zdánlivě nesouvisejících okolností utvořila kruh, z něhož vzešla kniha.

Většina mužů si klade cíle a měřítkem úspěchu je jim postavení, kterého dosáhli. Ženy mi naproti tomu zpravidla říkají, že pokud se jim v životě něco povedlo, stalo se tak souhrou nepředvídatelných událostí. V případě, že se vydaly správnou cestou, vedla je intuice, šly zkrátka rovnou za nosem, neřídily se mapou a žádný cíl si nevytýčily. Muži si někdy stěžují na žensky zmatené myšlení v kruhu. Ve skutečnosti ale spíš sledujeme vztahy mezi věcmi, které muži vůbec nevidí. Díky naší intuici nás napadají věci, jež se v danou chvíli mohou zdát irelevantní a jejichž význam se ozřejmí až časem.

Zatímco kruh definujeme pomocí jeho středu, žebřík žádný středobod nemá. Každá z příček může být blíže či dále od vrcholu. V kruhu není žádné dole ani nahoře, vpředu či vzadu. Všechny body mají stejnou vzdálenost od středu. Středem kruhu je pro ženu její srdce, vnitřní světlo, intuice, božský hlas. Její cesta směřuje do středu, aby slyšela onen nabádající hlas, jež odtud přichází, a aby s ním moudře nakládala ve jménu dobra.

Podle jednoho starého výroku je Bůh jako kruh, jehož obvod je všude a jehož střed je v každém člověku. Zatímco každý z nás zakouší onen střed kruhu s jinou intenzitou připomeňme příběhy lidí, kteří se v okamžicích blízkých smrti či při jiných příležitostech dotkli Světla, a patří sem i onen každodenní zkušenost s rozšířeným vědomím, již nazýváme sny a intuicí, anebo zážitek ve vztahu s druhým člověkem, jaký jsem měla s Arthurem a Naomi vše směřuje do středu kruhu a nese s sebou moudrost a léčivou moc. A kdokoli se tohoto středu dotkne, jakoby vyslal znamení i ke všem ostatním. Sářin kruh je cestou, při níž jste propojeni s ostatními poutníky.

V modelu žebříku se duchovní zkušenost pohybuje kupředu, krok za krokem, podle pokynů učitelů a dobře propracovaných cvičení. V kruhovém modelu může duchovního zážitku dosáhnout každý a kdykoli. Není k tomu potřeba žádného předchozího školení. První zmíněný model je modelem práce, druhý modelem milosti. Na to, abyste mohli zakusit Boží vedení, nemusíte být ani svatí ani dokonale vyrovnaní. Ve skutečnosti tomu bývá právě naopak: zakusíte je ve chvílích bolestí a strázní. A proč také ne? Když jde všechno jako po drátku, žádnou radu nepotřebujeme. Tyto náhlé záblesky intuice a sny, jež se nám zdají v našich nejtemnějších chvílích, mohou naše životy obnovit, změnit jejich směr a napravit zlomeného ducha.

Badatelky Sherry Ruth Anderson a Patricia Hopkins strávily studiem vzorců ženského spirituálního vývoje pět let. Svá zjištění shrnuly v knize The Feminine Face of God (Ženská tvář Boha). Tato skvělá studie je založena na dvoudenních i delších rozhovorech s více než stovkou žen ze všech koutů Spojených států. Ukázalo se, že duchovno je pro ženy čímsi přirozeným a neznamená pro ně onu postupnou řadu kroků, již je třeba zvládnou, jako to chápou muži. Autorky píší: Tolik jsme toho slyšely a četly o duchovním rozvoji založeném na systému, který vytvořili muži a mužům byl také určen, na systému sestávajícím z po sobě následujících fází uvědomění či realizace, takže jsme si začaly myslet, že duchovní rozvoj je určitým druhem výkonu, podobně jako rozvoj prsního svalstva anebo nákupních center.

Tím, že kráčíme v Sářině kruhu, vyjadřujeme vlastně skutečnost, že naše duchovní cesta a tudíž náš životní vývoj se ubírá dokola, kolem středu, kolem onoho Ducha, který kvakeři nazývají Vnitřním světlem. Tibetští buddhisté ho nazývají rigpa, naší nejvlastnější povahou. Židé ho jmenují Šechinou, Tou, která sídlí uvnitř. Křesťanský mystik Mistr Eckhart to nazýval Boží sémě, hinduisté zase átman. Pro indiánský kmen Seneků je to orenda. Teologická debata o tom, zda je Bůh imanentní, nebo transcendentní, je z hlediska tohoto kruhového modelu nesmyslná. Všechno spolu souvisí a je na sobě vzájemně závislé. V tomto nelineárním světě se namísto buď, anebo, říká jeden i druhý, oba. Z milosti se můžeme středu kruhu, a tudíž i samotného Boha, kdykoli dotknout a poznat Jej.

Je to jako s částicemi a vlnami: energie vesmíru na sebe pokaždé bere jinou formu. Někdy šplháme po žebříku, jindy chodíme v kruhu. Někdy nás smete ke středu milost. Jak žebřík, tak kruh jsou plnohodnotnými modely cesty k Bohu. Ale jsou to stále jenom modely. Jin a jang, ženský a mužský princip, společně vytvářejí kruh, jehož jedna polovina je černá a druhá bílá. V bílé části je malá černá tečka, v černé zase bílá. Pár příček žebříku přináleží ženám a rovněž muži chodí někdy kruhem. Žádná z těchto dvou cest není lepší než ta druhá, jen je nám jedna či druhá biologicky a vývojově bližší. Když se ony dva symboly spojí a muži a ženy se budou navzájem respektovat a podporovat své vlastní autentické duchovní cesty, společnými silami dosáhnou domova.

Ženská moudrost: intuice propojená v síť

Můj muž je schopen přesně říci, ve které fázi menstruačního cyklu se právě nacházím. Pozná to podle mých nálad, snů a toho, čím se nejvíce zabývám. Věci, o kterých jsem se celý měsíc nezmínila, protože jsem na ně téměř nemyslela, narůstají v posledních dvou týdnech cyklu z malých problémů do mohutných krizí. Tak se nás naše intuice snaží upozornit na důležité věci a my to podobně jako i jiné projevy ženské moudrosti nebereme příliš vážně a raději si říkáme: Tím se nezabývej, to je jen premenstruační syndrom. Vezmi si prášek a bude ti líp. K duchovnu by však měly neodmyslitelně patřit i činy. Jestliže vám vaše intuice ukazuje problémová místa a ponouká vás k tomu, abyste něco podnikly, můžete ji považovat za hlas Ducha. Hlas, který dlí ve vašem nitru a volá vás, abyste pracovaly na lepší budoucnosti.

Když se ženské zrání překlene přes léta plodnosti do menopauzy, intuice narůstá. Dr. Christiane Northrup to nazývá přechodem z MP, tedy měnícího se proudu vědění dva týdny vědění a dva týdny nevědění k PP, tedy přímému proudu vědění po menopauze. Přičítá tento proces neurohormonům FSH, což je folikulární stimulační hormon, a LH, což je luteinizující hormon, jež se začínají vyplavovat v době před menopauzou a kontrolují hladinu estrogenu a progesteronu během jednotlivých částí menopauzy. Po přechodu ustává sekrece estrogenu a progesteronu, avšak vyměšování FSH a LH nekončí. Tradiční lékařské myšlení připisuje sekreci těchto neurohormonů statečnému, leč marnému pokusu organismu vybudit vaječníky k vypuzení ještě několika posledních vajíček. Příroda však takto neplýtvá. Souhlasím s domněnkou, že tyto neurohormony, vyměšované podobně jako jiné hormony hypofýzou, patří k takzvaným neurotransmiterům. Znamenalo by to, že by mohly být součástí jakési vnitřní informační sítě a že jejich zvýšená sekrece má souvislost s nárůstem intuice. Vždyť moudrost a poznání se starým ženám přičítá už odpradávna.

Mé matce bylo čtyřicet, když jsem se narodila, a v době mého dospívání byla v přechodu. Bývala obdařena citlivou intuicí, a protože v době, kdy žila, pro to ještě neexistovalo žádné pojmenování, říkala si neurochirurgička nebo čarodějka. Před stanovením diagnózy poznamenala vždy: Poslouchej, co ti řeknu. A svou řeč pokaždé ukončila jako opravdová vědma: Tak tohle říkám. Ve středověku by ji byli nejspíš upálili na hranici. Tytéž intuitivní síly, které dokážou určit diagnózu, mohou být také účinné ve sféře léčby. V době před moderním lékařstvím byly porodní báby bylinkářkami, jež měly za sebou mnohem víc vyléčených pacientů než lékaři (mužského pohlaví), kteří pouštěním žilou, přikládáním baněk a pijavic zavinili smrt neuvěřitelného množství lidí. Přestože dnešní moderní medicína dělá doslova zázraky, poněkud zastiňuje důležité intuitivní znalosti, které byly běžné pro dobré léčitele v minulosti a v takzvaných primitivnějších kulturách, kde vládla pravá mozková hemisféra.

Které rostliny by mohly v konkrétním případě pomoci? U některých původních amerických kultur si léčitelé o rostlině vhodné pro léčbu toho či onoho pacienta nechávají zdát sen. Nepostupují racionálně a podle indicií, jež by určitou rostlinu určily jako nejlepší. Nechávají rostliny mluvit, snaží se jich využít v kontextu, ve kterém může bylinkářství nejlépe dosáhnout rovnováhy a celistvosti. Levá mozková polovina považuje tento druh vědění za iracionální a za potencionálně nebezpečný. Uráží ji schopnost něco vědět bez přispění logického procesu. Nicméně vědecké objevy jsou často založeny na náhodném zásahu intuice či pravé hemisféry, jenž je později rozpitván a popsán levou mozkovou hemisférou, jež si za posléze připisuje zásluhy. Německý vědec Kekulé objevil po mnoha dohadech kruhovou strukturu benzenového jádra poté, co měl sen o hadu s ocasem v tlamě.

Žena má během menopauzy nejenom vzrůstající počet potencionálně rozčilujících vidění, ale také chuť pojmenovat je slovy. V důsledku relativně vyšší hladiny testosteronu, způsobené úbytkem estrogenu, jsou ženy středního věku otevřenější a mluví nahlas o tom, co je trápí. Snaží se usilovně ochraňovat život ve všech jeho formách, být medvědicí-ochránkyní. Což může být často nepopulární, zvlášť vymyká-li se to zvyklostem ve společnosti nebo na pracovišti. Bývají za to nezřídka kritizovány a ostrakizovány. V minulosti mohla otevřeně vyslovená pravda vést i k upálení.

Po celá léta mne nepřestávají překvapovat citově zbarvené ženské příběhy o upálení na hranici. Některým ženám se o něm zdá, jiným se vrací jako nutkavá myšlenka nebo jako náhlé záblesky v situacích, kdy se snaží prosadit spravedlnost a dobro celku. Otevřenost dělá většině mladších žen často potíže, je jim zatěžko se vyjádřit, přestože vědí, že mají pravdu. A téměř všechny máme málem fobii z hněvu. Mnohé z nás udělají téměř cokoli, jen aby předešly tomu, aby se na ně okolí zlobilo.

Běžné psychologické vysvětlení strachu z hněvu a neschopnosti vyjádřit svou pravdu je, že raději lidi těšíme, než abychom riskovali nesouhlas a případnou opuštěnost. Nicméně se domnívám, že tu hraje roli něco silnějšího a nadčasového. Jsem samozřejmě otevřena možnosti minulých životů i tomu, že některé ženy byly v minulosti opravdu upáleny jako čarodějnice. Nemusí to ale být vzpomínka na minulé životy možná se jen dotýkáme morfického pole dávných vzpomínek, veškerého pronásledování žen v minulosti. Intuitivní ženská síla je pro muže strašákem už od pradávna, zvláště ohrožuje-li zavedený sociální, ekonomický, vědecký či církevní dobový pořádek. Což může být jedním z důvodů, proč byla ženská intuice a spiritualita kruhu a s ní související schopnost uzdravovat a léčit zaháněna do podzemí, ignorována či zesměšňována.

Zažila jsem jednou tenhle dávný strach z ženských léčebných schopností, když jsem řídila kliniku mysli a těla v jedné z harvardských fakultních nemocnic. Stála jsem tenkrát v čekárně onkologické ambulance, když z ordinace vyšla s rozzářenou tváří Martha, postgraduální studentka fyziky původem z Číny a frekventantka jednoho z mých programů. Zhoubné nádory, jež tvrdošíjně odolávaly veškeré předchozí léčbě, se najednou začaly rozpouštět jako rampouchy na slunci. Doktor jen nevěřícně kroutil hlavou. My ne. Ale ani jedna z nás mu neprozradila, čemu jsme ten náhlý zvrat připisovaly.

Martha se ke mně přišla naučit meditovat, aby se uklidnila a posílila obranyschopnost těla. Už nějaký čas se bezvýsledně podrobovala chemoterapii, a tak se v pětadvaceti začala připravovat na smrt. Na jedno z našich setkání přišla velmi deprimovaná. Nějaká bylinkářka z bostonské čínské čtvrti ji vzala za ruku, pohlédla jí do očí a řekla, že se na ni zlobí její předkové. Poté, co Marthina rodina odešla z rodné vesnice do města, nikdo nevykonával rituály na uctění předků. Stařena jí vysvětlila, že dokud se tyto rituály neobnoví, její léčba bude marná. Zeptala jsem se, zda její rodina je vůbec schopna ještě takové rituály provádět. Odpověděla, že snad ano, ale že to může trvat několik měsíců, a do té doby už bude nejspíš na onom světě.

Věříš v živoucí přítomnost svých předků, v jejich schopnost ovlivňovat tento svět? zeptala jsem se jí tehdy.

Povzdechla a podívala se mi do očí. Samozřejmě věřím. Je to má kultura.

I přestože jsi vědkyně? pokračovala jsem. Martha mi udělala stručnou přednášku o kvantové fyzice. Vysvětlila mi zběžně Bellův teorém i to, jak si částice kdysi spojené navzájem odpovídají napříč časem i prostorem. Když si osolíme jídlo a chlorid sodný se rozloží na molekulu sodíku a molekulu chloru, tyto molekuly na sebe navzájem reagují. Naprosto nevadí, skončí-li sodík kdesi v New Yorku. Je schopen přizpůsobit svůj spin chloru, přestože ona molekula dlí právě třeba kdesi v Čechách. Teoreticky je každý atom ve vesmíru součástí obrovské sítě, v jejímž rámci dochází k neustálé komunikaci. Od Bellova teorému to pro ni byl tedy jen malý skok ke stálé přítomnosti jejích předků a schopnosti historie měnit přítomnost.

No dobrá. Jestliže vědomí tvých předků není vázáno na nějaké místo, není vázáno v čase ani prostoru, proč bychom je nemohli oslovit teď hned a vysvětlit jim tvůj zdravotní stav? Připustila, že mám asi pravdu. V té chvíli, kdy jsme pojaly stejný záměr, jakoby energie v místnosti zhoustla.

Ze zásuvky ve stole jsem vyndala svíčku a vonnou tyčinku, které jsem tam měla připraveny pro podobné příležitosti. Naaranžovaly jsme je spolu s květinou v květináči v improvizovaný oltář. Odsunuly jsme židle a před oltář jsme položily můj malý orientální kobereček. Poklekly jsme, zavřely oči a ponořily se do meditace. Potom jsem se s velkou slušností a úctou zeptala, zda se k nám její předkové připojí. Vysvětlila jsem jim její problém a zeptala se, zda by přijali její modlitby už nyní, ještě před formálním vesnickým rituálem, aby se její tělo mohlo uzdravit. Martha k nim promluvila po mně, modlila se rodným dialektem, který se naučila od rodičů. Zpěvavý rytmus jejích slov vytvořil most do minulosti a najednou nás zalila vlna emocí. Začaly jsme se kývat a třást. Vyhrkly nám slzy. Navrhly jsme předkům, aby nás kdykoli navštívili, a Martha s nimi zůstala v denním styku.

Během týdne začala reagovat na chemoterapii. Levý mozek má stále tendenci přisuzovat to placebo efektu. Martha pevně věří ve své předky a v modlitebním rituálu jsme je oslovily společně. To její víra proměnila její tělo. Jsem si tím jistá. Ale jsem také otevřena výkladu, že rovněž ona stará Číňanka s kýmsi vzdáleným mluvila, tak jako my dvě. Snad ona bylinkářka opravdu viděla či slyšela duchy. My ne, ale i přesto jsme se modlily a jednaly s vírou a úctou. Tím, že jsme se duchovně spojily, prošly jsme onou branou mezi lineárním a věčným časem, které Řekové nazývali kronos a kairos. K uzdravení došlo v čase kairos, tam, kde je vše možné, kde energie ještě nezkolabovala do částic anebo vln. Co se vytvoří tam, projeví se tady.

Někteří z mých racionálně uvažujících kolegů by mě za onu prosbu, jež jsem s Martou vymyslela a uskutečnila, nazvali bláznem. Přičítali by její uzdravení, následující po našem rituálu, pouhé náhodě. Jak my vědci rádi poznamenáváme, jedna vlaštovka jaro nedělá. Ale případy podobné Marthinu, případy, ve kterých je intuice původcem diagnózy i uzdravení, sleduji už přes třicet let. Někdy bylo uzdravení čistě fyzického rázu. Jindy to bylo citové a duchovní uzdravení. Vždy k němu došlo na základě působení vztahu. Božská přítomnost při něm vstoupila otevřenými dveřmi do srdce.

Několik týdnů po našem rituálu s předky jsem před onkologickou ambulancí stála znovu. Marthin lékař, který byl otevřeně nepřátelský vůči mému přístupu k medicíně, se objevil s úsměvem na tváři. Poplácal mě po rameně. Jako zázrakem jsem byla přijata za členku klubu. Než jsem se z toho šoku stačila vzpamatovat, představil mi jednu pacientku a řekl jí, že by se měla zapsat do naší skupiny nemocných s rakovinou. Nemám žádné ponětí o tom, co tam dělají, vysvětlil, ale všem se tam velice líbí. Vrací se odtud pokojní. Léčba jakoby šla lépe. Asi to bude nejspíš nějaké čarování, mrknul na mne, ale zdá se, že pomáhá.

Důležitou součástí našeho duchovního zrání je naučit se věřit vlastním schopnostem vidět a cítit hluboko a za rámec obvyklých zkušeností. V letech, kdy mi bylo nejhůře, kdy jsem procházela těžkým údobím před přechodem, jsem měla vyostřenou intuici. Mystické zážitky a velké sny jen pršely. Přivykla jsem jim. Když utichly a ustaly i zkušenosti se Světlem, žila jsem v domnění, že je to tím, že jsem udělala nějakou chybu. Snad jsem nebyla dost důkladná, poctivá ve svých duchovních cvičeních. A byly to zase ony dotěrné čelní laloky, které se mě pokoušely dostat zpět na žebřík, abych vše dělala zase správně.

Proces mého duchovního zrání je teď mnohem jemnější. Má méně ohňostrojů a více dlouhého sálavého tepla. Světlo se mi už neukazuje, ale svítí z mého srdce druhým. Jeho moudrost se spolehlivě projeví při hovorech, přednáškách, při psaní i chvílích spočinutí. Možná, že díky tomuto postupnému procesu jsem ve svém středním věku začala tolik vyhledávat ženskou společnost. Ty z nás, které už prošly oním očišťujícím procesem, který nás zbavil lítosti a rozmrzelosti, ty, jež odpustily bohům svého dětství a smířily se se životem, tvoří nečekaně moudrou, početnou, tolerantní a veselou skupinu. Je dobré, že jsme na té cestě společně.

Ženská vztahovost: empatie je naší přirozeností

Ženy jsou experty na vztahy. Milujeme společnost a hovor. Nečiní nám potíže cítit s druhými a vnitřně prožívat jejich skutečnost jako svou vlastní. Podobně jako Naomi, která okamžitě poznala, že se něco děje, ač jsem nic nedala najevo, máme takřka zázračnou schopnost vyčíst velejemné odstíny vnitřního stavu lidí. Emočně zdravá žena dokáže uzpůsobit své reakce vnitřnímu světu jiné osoby. Výsledkem je potom hluboká a významná interakce.

Studie publikovaná v prestižním časopise Nature, které se následně chytily mezinárodní tiskové agentury, se zabývá tím, zda lepší senzitivita žen vůči vztahově a komunikačně relevantním náznakům, jako je výraz obličeje a modulace hlasu, je výsledkem působení přírody, nebo výchovy. Britský psychiatr David Skuse se v londýnském Institutu pro zdraví dětí zabýval výzkumem Turnerova syndromu. Podrobil pečlivému prozkoumání asi osmdesát dívek a mladých žen s touto genetickou poruchou, při níž mají ženy namísto dvou chromozomů X jenom jeden. Mladé ženy, jež svůj jediný chromozom X zdědily po otci, mají normální sociální vazby, zatímco ty, které jej zdědily po matce, neustále druhé lidi dráždí, zraňují jejich city a mají potíže s tím, udržet si trvalé přátelství. Tyto skutečnosti vyplývaly z dotazníků, zodpovězených rodiči a spolužáky postižených dívek.

Důvodem je podle Skusy a jeho kolegů předpokládaný gen na chromozomu X, který přenáší kódy vztahů. Tito vědci jsou přesvědčeni, že tento gen je aktivován neboli působí v otcovském chromozomu X, ale nepůsobí v mateřském chromozomu X. Ženy s normální genetickou výbavou, které zdědily chromozom X od obou rodičů, mají přirozenou schopnost vytvářet a pěstovat vztahy. Muži, kteří mají jednoduchý chromozom X od matky s neaktivním genem a chromozom Y od otce, tuto přirozenou schopnost nemají. A jak dokazuje výzkum, nemají ji ani ženy s Turnerovým syndromem, jimž chybí otcovský chromozom s aktivovaným genem. O mužích Skusa tvrdí: Sociálním dovednostem se musíme učit, zatímco ženám jsou prostě dány.

Domnívám se, že Skusovým komentářem lze vysvětlit některé z rozdílů mezi mužskou a ženskou cestou k Bohu. Šplhání po Jákobovu žebříku v různých náboženských tradicích umožňuje mužům racionálně a postupně se naučit schopnosti vytvářet si a pěstovat vztahy, jež je ženám vrozená. Téměř každé náboženství podtrhuje například důležitost etiky ve vztazích jako prvního a nezbytného kroku, základního předpokladu pro dosažení Boha a svatosti. Tyto etické úvahy vycházejí z empatického vnímání, jež bylo ženám dáno zásluhou onoho chromozomu, jež Skuse a jeho skupina zkoumali.

Po Desateru přikázání následují v knize Exodus obsáhlé návody, jak si počínat v těch nejrůznějších případech. Je tu také oddíl věnovaný spravedlivému nakládání s otroky kupovanými i prodávanými. Když muž prodá svou dceru za otrokyni, nebude s ní nakládáno jako s otroky mužského pohlaví. Jestliže se znelíbí svému pánu, který si ji vzal za družku, dovolí ji vyplatit, ale nemá právo prodat ji cizímu lidu Jestliže ji dal za družku svému synovi, bude s ní jednat podle práva dcer. Jestliže on si vezme ještě jinou, nesmí ji zkrátit na stravě, ošacení a manželském právu. Jestliže jí nezajistí tyto tři věci, smí ona odejít bez zaplacení výkupného.

A pokračuje se dlouhým seznamem trestů za neetické chování, trestů, jež mají udržet na uzdě mužskou agresivitu. Kdokoli ukradne otroka, je odsouzen k smrti, a stejně se stane každému, kdo bude bít své rodiče. Dojde-li ke rvačce, vítěz musí zaplatit poraženému náhradu za čas, po který nemohl kvůli svým zraněním pracovat. Zbijí-li muži těhotnou tak, že jí způsobí potrat, její manžel nechť stanoví přiměřenou pokutu. Jestliže muž svede pannu, musí jejímu otci nabídnout svatební dar a vzít si ji. Jestliže ho otec za svého zetě odmítne, musí svůdce zaplatit ještě víc. Zákony týkající se modliteb jsou formulovány podobně. Je-li kdokoli přistižen, jak obětuje nějakému jinému bohu, dostane trest smrti, stejně jako každá čarodějnice . Většina z oněch zákonů by se dala shrnout označením zákony soucitu . Tolik tedy o ženské intuici v patriarchální společnosti.

Nechci tvrdit, že ženy jsou vždy laskavějšími, jemnějšími a soucitnějšími bytostmi než muži. Matriarchální kultury, jako byly například předkolumbovské kultury Jižní a Střední Ameriky, neměly potřebu zákonů přikazujících spravedlivé a čestné chování. A přece byli jejich muži stejně tvrdými válečníky jako muži kdekoli jinde. Platilo tu ale určité zlaté pravidlo , jež nedovolovalo zkřivit vlas ženám, dětem ani starcům nepřátelských kmenů. Všichni dobyvatelé, Kryštofem Kolumbem počínaje a anglickými, francouzskými a holandskými kolonisty konče, zanechali zprávy o otevřeném a přátelském chování indiánů. Byli často šokováni ochotou, s jakou jim tito lidé dávali veškerý svůj majetek. Jejich přirozená spiritualita nebyla žebříkem, nýbrž kruhem, v němž je určující vztah k ostatním, k zemi, zvířatům, cyklům i ročním obdobím. Tito indiánští muži a ženy se sice navzájem biologicky lišili v počtu chromozomů X, přesto však působilo prostředí a vychování na jejich muže tak, že se chovali téměř jako ženy.

Psycholožka Janet Surrey ze Stone Center for Women s Research na Wellesley College píše o tom, že ženy dozrávají jiným způsobem než muži. Muži si vypěstují smysl pro vlastní já díky své autonomii a oddělení od matky. Je to pro ně jakási psychologická Deklarace nezávislosti. Freud si myslel, že se tímto způsobem vyvíjejí všechny lidské bytosti. Podle jeho názoru jsou ženy méněcenné, neboť u nich k tomuto procesu nedochází. Tvrdil, že jelikož jim chybí mužské pohlavní orgány, nevzniká se u nich oidipovský komplex, na základě kterého se mladí chlapci odtahují od svých matek ze strachu, že budou vykastrováni otcem, pro ně příliš silným rivalem na to, aby se mu mohli postavit. Naproti tomu my ke svým matkám lneme a učíme se být vytvářet a pěstovat vztahy. Snad i proto nazvala Elizabeth Cady Stanton a její kolegyně své provolání Deklarací citů, jako protiváhu k mužské Deklaraci nezávislosti.

Surrey také přišla na to, že empatii a vztahovost necítí žena jako jednou danou a neměnnou věc, ale jako kontinuální proces vztahování se k sobě samé. Vědomí vlastního já u nás pochází z upřímné touhy poznat druhého, postavit se na jeho místo a empaticky zakusit svět jeho prostřednictvím. Surrey popisuje, jak se osobnost dívek a žen individuuje ve vztazích na základě toho, jak jsou přijímány a jak se odráží v druhých a jak druhé přijímají a odrážejí ony. Všechny jsme to přece zažily. Během nějakého důvěrného hovoru nás najednou napadne myšlenka, na kterou bychom jinak nepřišly. Na základě interakce tak vyjde najevo nová část našeho já. Surrey to popisuje jako případ, kdy celek je víc než pouhý součet jeho částí.

V důvěrných hovorech, v zakoušení sebe sama prostřednictvím vztahu, ve vědomí toho, že jsme přijímány, respektovány a milovány, nacházíme bezpečí. Vztahujeme-li se k sobě samým, je ten posvátný Druhý naší spřízněnou duší, naší spojnicí s duchovnem. John O Donohue popisuje hluboké přátelství, zkušenost sebe ve vztahu, ve své poetické knize o keltské spiritualitě nazvané Anam Cara. Tato láska vás bere a chápe takové, jací jste, bez přetvářek a masek. Vše povrchní a vnější odpadá, shazujete masku společenských polopravd a lží. Můžete být sami sebou. Láska dá vysvitnout porozumění a porozumění je drahocenné. Doma jste tam, kde vám rozumějí. Kde si lidé rozumí, tam si navzájem patří. Když opravdu víte, že vám někdo rozumí, uvolníte se a vydáte se s důvěrou v úkryt duše toho druhého.

Muži jsou schopni uzavírat hluboká přátelství stejně jako ženy. Jsou-li však Skusovy výzkumy správné, musí si citlivost vůči svému já ve vztahu teprve postupně vypěstovat, kdežto ženám je tato vnímavost vrozená. Naše otevřenost, vydání se všanc druhému, jsou cestami našeho duchovního růstu. Jsou nám ženám tak přirozené jako dýchání, a není-li tomu tak, musíme se vydat do hloubek vlastních duší, abychom je zacelily. Zakusíme-li vlastní hloubku, bolest a uzdravení, vyjdeme ven zacelené a otevřené. O tom podle mého názoru mluví také Hillman a Moore, když popisují růst mužské duše jako vnor do jejích hlubin.

Sářin kruh je vztahovým, intuitivním modelem bytí. Zlaté pravidlo je biologicky vrozeným darem empatie. A tak na rozdíl od mužů nemusejí emocionálně zdravé ženy studovat etické postupy jako sled příček na žebříku duchovna. Na rozdíl od mužů nepotřebují ženy všeobecně zakoušet temné noci duše, které by je měly uvést do jejich vlastních hlubin. Děláme to jedna pro druhou během každodenní interakce.

My, které kráčíme v Sářině kruhu, se však potřebujeme naučit důvěře. Důvěře ve vlastní intuici, Vnitřní světlo, důvěře v nelogické a iracionální záblesky, které nás vedou na cestě. Ve společnosti ovládané levou mozkovou hemisférou, jejímž měřítkem je Jákobův žebřík a jeho postupný pokrok, byly tyto schopnosti devalvovány. Ženy se rodí se zázračným nadáním ke vztahům. Pro naše pohlaví je žebřík nadbytečný. Ale muži se během výstupu po tomto žebříku mohou učit vztahům a také se jim učí. Vztahy jsou dokonalou mapou jejich putování. Naproti tomu nechť ženy oslavují a velebí to, co jim bylo dáno ctností povahy. Jestliže s ochotou vstoupíme do světa toho druhého, ten druhý zase vstoupí do nás. I dech se nám sjednotí. Spojujeme se, abychom byly skrze vztah něčím víc, než jsme sami. Pokládáme přítomnost toho druhého uvnitř sebe za požehnání tam doma, v zahradách našich duší.

Online ukázka
Rozměry 13.5 × 20.8 cm
Rok vydání

Vazba

brož.

Vydavatel

Počet stran

291

Vydání

2