Dalajlama

Dobré srdce

Buddhistický pohled na Ježíšovo učení

Původní cena byla: 288 Kč.Aktuální cena je: 230 Kč.

Záznam semináře, na němž dalajlama z buddhistického hlediska komentoval vybrané pasáže ze čtyř křesťanských evangelií.

Skladem

V září roku 1994 pořádalo Světové společenství pro křesťanskou meditaci desátý výroční Seminář Johna Maina, mezinárodní duchovní konferenci konanou na počest irského benediktinského mnicha Johna Maina, (1926-82) který vyučoval meditaci v tradici Jana Kassiána a pouštních otců a založil střediska křesťanské meditace po celém světě a jehož otec Bede Griffith nazval nejdůležitějším duchovním vůdcem dnešní církve.

Každoročně se stovky křesťanských adeptů meditace doslova ze všech kontinentů a nejrůznějších koutů světa scházejí, aby si vyslechly sérii přednášek na téma etiky, duchovnosti, posvátných Písem, dialogu mezi náboženstvími a modlitby.

Při této příležitosti společenství pozvalo tibetského dalajlamu, aby z buddhistického hlediska komentoval vybrané pasáže ze čtyř křesťanských evangelií. Pozvání pro dalajlamu, aby poprvé veřejně komentoval evangelia, vzešlo od Doma Laurence Freemana, absolventa Oxfordu v oboru literatura a mnicha olivetánského benediktinského převorství v londýnském Cockfosters. Laurence Freeman je nejaktivnějším a nejvlivnějším učitelem Společenství od Mainovy smrti v roce 1982.

Dalajlama ve svých výkladech o Kázání na hoře, Blahoslavenství, podobenství o hořčičném semínku, Vzkříšení a dalších úryvků dodává těmto důvěrně známým zdrojům křesťanské víry nový rozměr a nachází mnoho podobností mezi křesťanskou a buddhistickou naukou, ale i mezi životními příběhy Ježíše a Buddhy.

Knihu je doplněna několika dodatky, které vyčerpávajícím způsobem osvětlují celou problematiku mezináboženského dialogu.

Dokud bude trvat čas a dokud budou existovat cítící bytosti,
kéž také vytrvám a dokážu zabránit utrpení těchto bytostí.


„Tato kniha zaznamenává výjimečný a historicky významný dialog rozdílných náboženství. Slyšet dalajlamu, jak rozjímá nad evangelii, je vzrušující, občerstvující a inspirující zážitek, který připomínám těm z nás, kdo jsme křesťanského vyznání, že se jedná o živoucí Slovo.“
Diana L. Eck, profesorka srovnávací religionistiky a indických studií na Harvardově universitě

„Pravděpodobně nejlepší dosud vydaná kniha o dialogu mezi náboženstvími. Člověk by takové termíny neměl používat lehkovážně, ale ve velmi reálném smyslu slova se jedná o svatou knihu.“
Huston Smith, světově uznávaný profesor religionistiky

„Jiskřivý intelekt a soucítící porozumění jsou charakteristickými rysy těchto hlubokých dalajlamových vhledů do duchovních kořenů dvou velkých světových náboženských tradic. Velmi doporučujeme.“
Library Journal

„Dalajlama se tu představuje jako autentická osobnost, naplněná úctou ke křesťanské tradici Důvodem, proč vede tento dialog, je umožnit posluchačům proniknutí k hlubšímu významu a skryté síle křesťanské tradice. Tato fascinující kniha si zaslouží v současné éře multikulturní výměny velkou pozornost.“
Publishers Weekly

Předmluva

Úvod

1. Touha po harmonii

2. Miluj své nepřátele (Matouš 5:38 48)

3.Kázání na hoře: Blahoslavenství (Matouš 5:1 10)

4. Nezaujatost (Marek 3:31 35)

5. Království Boží (Marek 4:26 34)

6. Proměnění na hoře (Lukáš 9:28 36)

7. Vyslání Dvanácti (Lukáš 9:1 6)

8. Víra (Jan 12:44 50)

9. Vzkříšení (Jan 20:10 18)

Křesťanský kontext ukázek z evangelií v knize Dobré srdce

Buddhistický kontext

Tibet po čínské okupaci v roce 1950

Životopisy

Slovníček křesťanských termínů

Slovníček buddhistických termínů

Poznámky

Rejstřík

Jeho Svatost dalajlama, Tenzin Gjamccho se narodil r. 1935 v rodině chudých tibetských rolníků. Ve věku dvou let byl rozpoznán jako čtrnáctý v řadě dalajlamů. V mládí žil a studoval ve Lhase a připravoval se na úkol duchovního i světského vůdce tibetského národa. Po čínské okupaci uprchl r. 1959 do indického exilu, dnes žije v Dharamsale. Je považován za jednoho z nejmilovanějších duchovních učitelů současné doby a živý symbol moudrosti a radosti. Ve svém učení klade důraz na universální odpovědnost a vzájemnou propojenost všech jedinců i národů při dosahování základní dobroty lidské povahy. V roce 1989 mu byla udělena Nobelova cena za mír.

2. kapitola: Miluj své nepřátele (Matouš 5:38-48)

Ráno dorazil Jeho Svatost dalajlama přesně na čas a ujal se svého úkolu komentovat citát z evangelia podle Matouše několika stručnými úvodními poznámkami. V průběhu semináře dalajlama opakovaně zdůrazňoval, že jeho cílem není udělat z křesťanů v hledišti buddhisty, ale pouze nabídnout pohled buddhistického mnicha na pasáže z evangelií.


Protože tento dialog zorganizovalo Světové společenství pro křesťanskou meditaci a většina lidí, kteří zde sedí v publiku, jsou praktikující křesťané, hluboce odevzdaní své praxi a víře, bude to, co zde řeknu, určeno především jim. Zároveň bych tu rád osvětlil ty buddhistické techniky či metody, jež může praktikující křesťan využít, aniž by se vážněji ponořil do buddhistické filosofie. Některými z těchto hlubších, metafyzických rozdílností mezi oběma tradicemi se můžeme později zabývat v panelové diskusi.

Můj hlavní cíl je následující: jak mohu pomoci či posloužit křesťanskému praktikujícímu? To poslední, co bych si přál, je zasít sémě pochyby či skepticismu do jeho duše. Jak jsem se zmínil již dřív, jsem naprosto přesvědčen, že mnohočetnost náboženských tradic dneška je hodnotná a důležitá. Podle mých vlastních zkušeností, všechny hlavní náboženské tradice světa hovoří společným jazykem a mají stejné poselství, na jehož základě můžeme budovat upřímné porozumění.

Obecně vzato, dávám přednost tomu, když lidé vyznávají náboženství své kultury a své vlasti. Jistě, jednotlivci mají nezpochybnitelné právo toto změnit, pokud zjistí, že jiná víra účelněji a vhodněji odpovídá jejich duchovním potřebám. Ovšem, obecně vzato, je lepší zakoušet hodnotu své vlastní náboženské tradice. Nabídnu vám příklad toho, jaké těžkosti mohou vyvstat, když se člověk rozhodně svou víru změnit. V 60. letech 20. století zemřel otec jedné tibetské rodiny a jeho žena mě později přišla navštívit. Řekla mi, že co se tohoto života týče, je křesťanka, ale pokud jde o život příští, jedinou možnou alternativou je pro ni buddhismus. To je hodně komplikované! Pokud jste jednou křesťanem, je lepší se duchovně zdokonalovat v rámci své víry a být poctivým, dobrým křesťanem. Jste-li buddhistou, buďte poctivým buddhistou. Ne něčím napůl takovým a napůl onakým! To vyvolá ve vaší mysli pouze zmatek.

Než začnu komentovat vybraný text, rád bych se zmínil o meditaci. Tibetský termín pro meditaci je gom, což znamená vytvořit si trvalé sepětí s určitou metodou nebo s určitým objektem. Proces nabývání – sepětí – je tu klíčem, protože průvodním jevem posilování či rozvoje mysli je růst sepětí s vybraným objektem. Z toho vyplývá skutečnost, že pouze prostřednictvím trvalého užívání meditačních technik a tréninku mysli se člověk může dopracovat vnitřní transformace či niterné ukázněnosti mysli. V tibetské tradici jsou, obecně řečeno, dva typy meditace. První užívá jistý stupeň analýzy a logického myšlení a říká se mu kontemplativní či analytická meditace. Druhý je víc pohroužený do nitra a více pracuje s koncentrací. Ten nazýváme jednobodovou či zacílenou meditací. Vezměme si příklad meditace o lásce a soucítění v křesťanském kontextu. V analytickém aspektu této meditace postupujeme podle specifických vodítek, jako je třeba následující: to, že člověk pravdivě miluje Boha, musí prokázat skutkem upřímné lásky k ostatním lidským bytostem, láskou k bližnímu. Můžeme se také zaměřit na život a příklad Ježíše Krista, na to, jak žil svůj život, jak pracoval ve prospěch ostatních vnímajících bytostí, a také na to, jak jeho činy dokládaly soucítící způsob života. Takovýto druh myšlenkového postupu je analytickým aspektem meditace o soucítění. Stejným způsobem lze meditovat i o snášenlivosti a toleranci.

Tyto úvahy vám umožní si vypěstovat hluboké přesvědčení o důležitosti snášenlivosti a tolerance. Jakmile se dopracujete do určitého bodu, kdy začnete být absolutně přesvědčeni o vzácnosti a nezbytnosti soucítění a tolerance, zažijete přítomnost jakési nové kvality, pocit transformace zevnitř. V tom okamžiku byste měli ponořit svou mysl jednobodově do tohoto svého přesvědčení, aniž byste se pouštěli do jakékoli další analýzy. Vaše mysl by měla setrvávat jednobodově v rovnováze; jedná se o aspekt meditace, spočívající v pohroužení se do soucítění či v zacílení na něj. Takto je možno užít oba typy meditace v rámci jednoho a téhož cvičení.

Jak je možné, že jsme s to pomocí takovéhoto meditačního cvičení nejen rozvíjet, ale dokonce i prohlubovat své soucítění? Je tomu tak proto, že soucítění je takovým druhem emoce, jenž je nadán potenciálem pro rozvoj. Obecně vzato, existují dva druhy emocí. Ty první jsou instinktivní a nezakládají se na myšlení. Ty druhé ? takové jako soucítění nebo tolerance ? jsou mnohem méně instinktivní, a namísto toho do značné míry vyvěrají z myšlení a zkušenosti. Když jasně vidíte různé logické základy pro jejich rozvoj a rozvinete u sebe přesvědčení o jejich prospěšnosti, budou tyto emoce prohloubeny. To, čeho jsme tu svědky, je propojení intelektu a srdce. Soucítění představuje emoci neboli srdce a užití analytické meditace představuje intelekt. Takže když dosáhnete meditativního stavu, v němž dochází k prohloubení soucítění, jste svědkem zvláštního splynutí intelektu a srdce.

Když budete zkoumat podstatu těchto meditativních stavů, zjistíte navíc, že v nich lze nalézt různé elementy. Můžete se například ponořit do procesu analytického přemýšlení o tom, že jsme všichni dílem jediného Stvořitele, a že jsme tudíž všichni bratry a sestrami. V takovémto případě zaměřujete svou mysl na specifický objekt. To znamená, že se vaše analytická subjektivita zaměřuje na myšlenku či koncept, jenž je předmětem vaší analýzy. Jakmile ovšem jednou dosáhnete stavu jednobodovosti – jakmile zažijete vnitřní transformaci, soucítění ve svém nitru ? nebude už nadále existovat meditující mysl a objekt meditace. Namísto toho vznikne mysl ve formě soucítění.

Tak to bylo několik předběžných poznámek na téma meditace. A teď vám něco přečtu z evangelia:

Slýchali jste, že bylo řečeno: „Oko za oko, zub za zub.“ Já vám však říkám, abyste neodporovali zlému člověku. Když tě někdo udeří do pravé tváře, nastav mu i druhou. Když se s tebou někdo chce soudit, aby tě připravil o košili, nech mu i plášť. Když tě někdo nutí jít s ním jednu míli, jdi dvě. Tomu, kdo tě prosí, dej, a od toho, kdo si od tebe chce půjčit, se neodvracej. (Matouš 5:38-42)

Praktikování tolerance a snášenlivosti, jež se hájí v těchto řádcích, je takřka totožné s praxí tolerance a snášenlivosti tak, jak je vyzdvihována v buddhismu obecně. Obzvláště to pak platí v buddhismu mahájánovém, v kontextu s ideály bódhisattvovství, jež jedince, jemuž někdo ubližuje, nabádají, aby odpovídal nenásilným a soucítícím způsobem. Popravdě řečeno, asi by bylo možno citované věty vpravit do buddhistického textu, aniž by někdo rozpoznal, že pochází z tradičního křesťanského textu.

Slýchali jste, že bylo řečeno: „Miluj svého bližního a svého nepřítele měj v nenávisti.“ Já vám však říkám: Milujte své nepřátele! Žehnejte těm, kdo vás proklínají, buďte dobří k těm, kdo vás nenávidí, a modlete se za ty, kdo vás pomlouvají a pronásledují. Tak budete synové svého Otce v nebesích. On přece dává svému slunci vycházet na dobré lidi i na zlé a posílá déšť na spravedlivé i nespravedlivé. Jakou máte odplatu, když milujete jen ty, kdo milují vás? Nedělají snad totéž i celníci? A co mimořádného děláte, když zdravíte jen své bratry? Nedělají to snad i celníci? Buďte tedy dokonalí, jako je dokonalý váš Otec v nebesích.? (Matouš 5:43-48)

Tato pasáž mi připomíná část mahájánového buddhistického textu, známého jako Souhrn nauky, v němž se Šántidéva táže: „Pokud neprocvičujete soucítění vůči svému nepříteli, na kom jiném byste je chtěli vyzkoušet?“ Co z toho vyplývá? Dokonce i zvířata projevují lásku, soucítění a empatii vůči svým milovaným. Jestliže o sobě prohlašujeme, že jsme adepty duchovnosti a duchovní cesty, měli bychom na tom být lépe než zvířata.

Tyto citáty z evangelia mi připomínají také úvahy z jiného Šántidévova mahájánového textu, nazvaného Uvedení na cestu k probuzení, v němž prohlašuje, že je velmi důležité rozvíjet správný postoj vůči svému nepříteli. Pokud jste s to pěstovat správný přístup, vaši nepřátelé jsou vaši nejlepší duchovní učitelé, protože jejich přítomnost vám nabízí možnost prohlubovat a rozvíjet toleranci, snášenlivost a porozumění. Rozvíjením tolerance a snášenlivosti zvyšujete svou schopnost soucítění a prostřednictvím toho schopnost altruismu. Takže dokonce i pro cvičení na vaší vlastní duchovní cestě je přítomnost nepřítele klíčovou záležitostí. Analogie, že „slunce nečiní rozdílu a svítí na všechny“ zachycená v evangeliu, je velmi důležitá. Slunce svítí pro všechny a nečiní rozdílu. To je nádherná metafora pro soucítění. Můžete v ní vycítit jeho nedělitelnost a všezahrnující podstatu.

Když čtu tyto pasáže, cítím, že evangelium klade primární důraz na praktikování tolerance a pocitů nestranného přístupu vůči všem stvořením. Aby byl člověk schopen rozvíjet svou schopnost tolerance vůči všem bytostem, je podle mého názoru důležitou prvotní podmínkou být schopen nezaujatosti vůči všemu. Pokud vám někdo říká, že byste neměli být agresivní vůči svému nepříteli nebo že byste jej měli milovat, samotný tento výrok vás nepřiměje ke změně. Je úplně přirozené, že cítíme nepřátelství vůči tomu, kdo nám ubližuje, takže potřebujeme účinné techniky k tomu, abychom byli schopni přejít od těchto vrozených předsudků ke stavu větší nezaujatosti.

Existují specifické techniky pro rozvíjení nestrannosti vůči všem cítícím bytostem. Například v buddhistickém kontextu lze odkázat ke konceptu reinkarnace jako nástroji praxe dosahování nestrannosti. Pokud hovoříme o pěstování nezaujatosti v kontextu křesťanské praxe, mohli bychom se možná obrátit k představě stvoření a toho, že všichni tvorové jsou si rovni, protože jsou dílem stejného Boha. Na základě této víry si člověk může budovat stejný přístup ke všem. Těsně před naším dnešním ranním setkáním jsem měl krátkou diskusi s otcem Laurencem. Uvedl, že v křesťanské teologii existuje představa, že všechny lidské bytosti jsou stvořeny k obrazu Božímu, že všichni sdílíme společnou božskou podstatu. To mi připadá velmi podobné ideji buddhovské podstaty v buddhismu. Tato víra, že všechny lidské bytosti mají totožnou božskou podstatu, je pro nás velmi silnou základnou, mocným důvodem věřit, že všichni máme možnost rozvíjet upřímný nerozlišující vztah ke všem bytostem.

Neměli bychom ale nerozlišující vztah vnímat jako konečný cíl našeho snažení. Stejně tak bychom neměli mít pocit, že směřujeme do stavu totální apatie, v němž pozbudeme veškerých pocitů či proměnlivých emocí, jak vůči našim nepřátelům, tak vůči našim milovaným a blízkým. To není to, oč usilujeme. Jde nám především o vytvoření pevného základu, o to, mít jakési čisté pole, do nějž můžeme zasazovat jiné myšlenky. Nerozlišující vztah je takovouto neměnnou základnou, kterou musíme napřed vybudovat. Na tomto základě můžeme potom rozjímat o záslužnosti tolerance, snášenlivosti, lásky a soucítění vůči všem. Můžeme také přemítat o nevýhodnosti a záporném působení sebestředného myšlení, prchavých emocí vůči přátelům a nepřátelům i o negativním dopadu předsudků vůči jiným bytostem.

Klíčovou záležitostí je, do jaké se vám podaří zvládnout základní úroveň tohoto nerozlišujícího vztahu. Je důležité soustředit se na negativní dopad zloby a nenávisti, které jsou zásadními překážkami v rozvinutí naší osobní schopnosti soucítění a tolerance. Můžete také přemítat o prospěšnosti a hodnotě rozvíjení tolerance a snášenlivosti. To je v křesťanském kontextu možné i bez jakékoli víry v reinkarnaci. Pokud například rozjímáte o kladných důsledcích tolerance a snášenlivosti, můžete tak činit podle následujícího vodítka: Bůh vás stvořil jako samostatné jedince a dal vám svobodu chovat se způsobem, který je v souladu s přáním Stvořitele – chovat se eticky, morálně, žít život eticky ukázněného a odpovědného jedince. Vnímáním a praktikováním tolerance a snášenlivosti vůči ostatním bytostem naplňujete toto přání: děláte radost svému Stvořiteli. To je svým způsobem nejlepší dar, nejlepší obětina, kterou můžete božskému Stvořiteli nabídnout.

V buddhismu existuje koncept, jemuž se říká obětování duchovní praxe: ze všech obětí, které můžete přinést tomu, koho uctíváte ? jako jsou hmotné obětiny, zpěv oslavných písní či jiné dary ? je tou nejhodnotnější žít v souladu s principy této bytosti. V křesťanském kontextu to znamená, že pokud žijete eticky ukázněným životem, založeným na toleranci a snášenlivosti, přinášíte svým způsobem nádherný dar svému Stvořiteli. To je v jistém smyslu účinnější, než mít jako svou hlavní praxi jen modlitbu. Pokud se modlíte a nežijete v souladu s touto modlitbou, není to nijak zvlášť přínosná záležitost.

Milarepa, jeden z velkých jóginů tibetského buddhismu, prohlásil v jedné ze svých duchovně prožitých písní: „Co se obětování hmotných věcí týče, jsem chudák; nemám co nabídnout. Čeho ale mohu nabídnout nadbytek, to je dar mé duchovní praxe.“ Obecně vzato, můžeme sledovat, že osoba, jež je nadána velkou měrou snášenlivosti a tolerance, vykazuje ve svém životě jistý stupeň míruplnosti a zklidnění. Takový člověk není jen šťastný a emocionálně stabilnější, ale zdá se být i tělesně zdravější a úspěšně se vyhýbá nemocem. Takový člověk je nadán silnou vůlí, netrpí nechutenstvím, může spát s čistým svědomím. Toto vše jsou blahodárné důsledky tolerance a snášenlivosti, které můžeme sledovat v našem běžném denním životě.

Jsem hluboce přesvědčen o tom, že lidská povaha má ve svém základu tendenci spíše k soucítění a láskyplnosti. Základní lidská povaha je něžná, nikoli agresivní nebo násilnická. To jde ruku v ruce s prohlášením otce Laurence, že všechny lidské bytosti mají stejnou božskou podstatu. K tomu bych dodal, že když zkoumáme vztah mezi myslí neboli vědomím a tělem, vidíme, že pozitivní a konstruktivní postoje, emoce a stavy mysli jako soucítění, tolerance a schopnost odpouštět, jsou silně propojeny s tělesným zdravím a duševní pohodou. Mají blahodárný vliv na tělo, zatímco negativní a destruktivní postoje a emoce – zloba, nenávist, nevyrovnané stavy mysli – tělesné zdraví ničí. Rád bych tu zdůraznil, že tato souvztažnost ukazuje, že naše základní lidská povaha má blíže k blahodárným postojům a emocím.

Poté, co jste se věnovali rozjímání o prospěšnosti tolerance a snášenlivosti a dospěli jste k přesvědčení, že je potřeba je ve svém nitru rozvíjet a prohlubovat, je čas věnovat se různým typům a úrovním těchto dvou přístupů. Například v buddhistických textech jsou popsány tři typy tolerance a snášenlivosti. Prvním z nich je stav rezolutní lhostejnosti – člověk je schopen snášet bolest a utrpení a nenechat se jimi zdolat. To je první úroveň. Ve druhém případě je dotyčný nejen s to takové utrpení snášet, ale popřípadě je připraven a dokonce i ochoten vzít na sebe těžkosti, bolest, a utrpení, jež jsou součástí duchovní cesty. To zahrnuje záměrné přijetí těžkostí ve jménu vyššího cíle. Třetí typ snášenlivosti a tolerance vyvěrá z pevného přesvědčení o povaze reality. V kontextu křesťanské duchovní praxe se tento druh snášenlivosti zakládá na pevné víře v mystérium stvoření. Ačkoli se v buddhistických textech vyskytují rozdíly mezi těmito třemi druhy tolerance, lze je aplikovat i v křesťanském kontextu. Toto platí zvláště o druhém typu tolerance a snášenlivosti – záměrném braní na sebe těžkostí a bolesti, které provázejí duchovní cestu – což si ukážeme v následující pasáži: Kázání na hoře z Matoušova evangelia.

3. kapitola: Kázání na hoře – Blahoslavenství (Matouš: 5:1-10)

Když Ježíš uviděl zástupy, vystoupil na horu. Posadil se, a když k němu přistoupili jeho učedníci, začal je učit:

Blaze chudým v duchu, neboť jim patří nebeské království.
Blaze plačícím, neboť budou potěšeni.
Blaze mírným, neboť dostanou zemi za dědictví.
Blaze těm, kdo hladovějí a žízní po spravedlnosti, neboť budou nasyceni.
Blaze milosrdným, neboť dojdou milosrdenství.
Blaze čistým v srdci, neboť uvidí Boha.
Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť budou nazváni Božími dětmi.
Blaze pronásledovaným pro spravedlnost, neboť jim patří nebeské království.

(Matouš: 5:1 10)

Když čtu tyto řádky z Kázání na hoře, první, co mi přijde na mysl, je následující úvaha. Tato pasáž zjevně poukazuje na jednoduchý fakt, že ti, kdo jsou připraveni vydat se na duchovní cestu a přijmout těžkosti a bolest, jež se s tím pojí, budou za svou oddanost odměněni. Když mluvíme o takovém druhu tolerance, který vyžaduje, abychom přijali těžkosti, bolest a utrpení, neměli bychom se mylně domnívat, že toto duchovní učení hlásá, že utrpení je nádherné, že je něčím, co musíme všichni vyhledávat. Není třeba říkat, že já osobně se rozhodně k takovémuto názoru nehlásím. Věřím, že smyslem naší existence je hledat štěstí, hledat pocit uspokojení a naplnění. Protože ale zažíváme těžkosti, bolest a utrpení, je klíčovou záležitostí vytvářet si k nim postoj, který nám umožní vyrovnávat se s těmito životními zkouškami realisticky, tak abychom z nich měli nějaký prospěch.

Když zkoumáme podstatu utrpení, zjišťujeme, že existují určité jeho druhy, jež nejsou neřešitelné, a tudíž je lze překonat. Jakmile tohle jednou pochopíme, měli bychom tato řešení a prostředky k překonání utrpení hledat. Existují ale i jiné druhy utrpení, jež jsou nevyhnutelné a nepřekonatelné. V takových případech je důležité dopracovat se stavu mysli, který vám umožní vnímat toto utrpení realistickým způsobem. Pokud budete takto postupovat, budete pravděpodobně schopni přijímat tyto těžkosti už v okamžiku jejich zrodu. Takový přístup vás ochrání, ne nezbytně před tělesnou skutečností tohoto utrpení, ale aspoň před zbytečným psychologickým břemenem boje proti tomuto utrpení. Jednu z nejúčinnějších technik zacházení s utrpením zachycuje text Uvedení na cestu k probuzení: je-li povaha problému taková, že existuje východisko, řešení, není třeba si dělat starosti. A pokud naopak východisko či řešení neexistuje, pak taky nemá smysl se tím trápit!

Tyto verše z Blahoslavenství zjevně demonstrují také princip kauzality. Přestože sanskrtský termín karma se v biblickém kontextu nevyskytuje, hovoří se tu o obecném principu příčinnosti, který je základem učení o karmě. Verše naznačují, že pokud se chováte určitým způsobem, má to jisté důsledky. A pokud se určitým způsobem nechováte, důsledky se nedostaví. Takže v tomto výkladu je prokazatelně zastoupen princip příčinnosti.

Ačkoli většina velkých světových duchovních nauk možná nehovoří o kauzalitě v kontextu mnoha životních cyklů, existuje ústřední poselství založené na principu příčinnosti, jež je všem těmto tradicím společné. Toto poselství říká, že pokud činíte dobro, vrátí se vám to v podobě žádoucích důsledků, pokud pácháte zlo, důsledky jsou nežádoucí. Tato zásadní etická zvěst se zdá být základem všech velkých duchovních tradic.

Je také velmi zajímavé sledovat určité nápadné stylistické podobnosti mezi křesťanskými a buddhistickými spisy. V úvodu k Blahoslavenství se v evangeliu uvádí, že Ježíš uviděl zástupy, vystoupil na horu, posadil se a tak dál. Je to velmi podobné tomu, jak začínají některé ze súter, posvátných buddhistických textů. V sútrách se uvádí, jak Buddha, obklopen zástupem učedníků, v určitý čas navštívil to a to místo, posadil se a začal vykládat nauku. Existuje tu tedy velmi zajímavá podobnost v tom, jak tyto texty začínají.

Jeden z nejkomplikovanějších konceptů, o něž se tu jedná, zvláště pak pro buddhisty, je pojem božské bytosti, Boha. Jistě, člověk může tento koncept nahlížet jako něco, co je nevyjádřitelné, něco, co přesahuje jazyk a pojmosloví. Je ale třeba přiznat, že na teoretické úrovni jsou pojmy Boha a stvoření bodem, v němž se buddhisté a křesťané rozcházejí. Na druhé straně jsem přesvědčen, že některé aspekty, jež člověka vedou k této víře, jsou pro buddhismus a křesťanství společné.

Když například člověk zkoumá povahu všeho, co se v přírodě děje, selský rozum mu říká, že každá událost musí mít svou příčinu. Musejí existovat určité podmínky a příčiny, které zavdávají podnět ke vzniku dotyčné události. To platí nejen v případě individuálního lidského života a existence, ale taktéž pro celý vesmír. Pro náš selský rozum je nepřijatelná možnost, že něco ať je to vesmír, nebo náš individuální život vzniklo bez příčiny. A hned vzápětí následuje další otázka: je-li tomu opravdu tak, pokud naše vlastní existence musí mít příčinu a pokud musí mít příčinu dokonce i celý vesmír odkud se tato příčina bere? A jestliže následuje úvaha, že tato příčina musí taktéž mít příčinu, točíme se v začarovaném kruhu.

K tomu, abychom se z tohoto kruhu vymanili, nám může pomoci stanovení počátku, Stvořitele, a přijetí určitých pravd, týkajících se povahy tohoto Stvořitele: je nezávislý, stvořil sám sebe, je všemocný a nevyžaduje žádnou další vnější příčinu. Přijetí takovéhoto konceptu počátku je jeden z možných způsobů, jak vyřešit problém začarovaného kruhu.

Pokud člověk přijme koncept Stvořitele a poté zkoumá proces evoluce, počínaje Velkým třeskem, a celé mystérium vesmíru, může zcela věrohodně přiřknout Stvořiteli všemohoucnost. Navíc, pokud zkoumáte povahu vesmíru, zjistíte, že se nechová zcela chaoticky či nahodile. Zdá se, že podléhá jakémusi vlastnímu řádu, základnímu příčinnému principu. Jeho prostřednictvím je, stejně jako v předchozím případě, možno přisoudit Stvořiteli jistý druh vševědoucnosti, jako by celý tento proces, nebo procedura, byl plánován. Z tohoto hlediska jsou všechna stvoření v jistém smyslu projevem této božské síly. Člověk by mohl říct, že Stvořitel je nejvyšší a stvoření je odvozené, pomíjivé. V tomto smyslu je Stvořitel absolutní a nejvyšší pravdou. Nevím ovšem, co by mi na tento názor řekli křesťanští teologové!

Když se já osobně dívám na myšlenku stvoření a víru v božského Stvořitele, cítím, že hlavním účelem této víry je dodat motivaci pocit naléhavosti v oddanosti jejího individuálního stoupence, aby se stal dobrou lidskou bytostí, eticky disciplinovaným jedincem. Pokud vyznáváte tento koncept či tuto víru, dostává se vám díky němu také pocitu, že vaše existence má smysl. To vydatně napomáhá rozvoji morálních principů.

Tak takto chápu křesťanskou teologii!


Diskuse ke čtení z evangelia

Otec Laurence: Vaše Svatosti, chtěl bych vám poděkovat za dnešní ranní výklad. Rád bych za sebe, a myslím, že i za všechny v sále, řekl, že pro mě jako křesťana bylo velmi dojemné poslouchat, jak čtete Ježíšova slova s takovou průzračností a hlubokým pochopením jejich významu. Protože nastal čas pro první panelovou diskusi, rád bych vám představil její jednotlivé účastníky. Jsou jimi Robert Kiely, laický bratr naší komunity a profesor literatury na Harvardově universitě, a Isabelle Gloverová, laická sestra naší benediktinské komunity a učitelka sanskrtu. Účelem panelové diskuse je umožnit nám všem hlubší porozumění Slovu Božímu, jež jsme pocítili již dnes ráno. Cílem panelové diskuse není hledat rozdíly, ale prostě kontemplovat s myslí tak otevřenou a pokornou, jak je jen možno, o podobnostech a bohatosti rozdílů mezi našimi vyznáními. Rád bych požádal Boba Kielyho o pár úvodních slov a poté můžeme začít diskutovat.

Robert Kiely: Vaše Svatosti, rád bych se připojil k projevům vděčnosti za váš ranní komentář a čtení z Písma Svatého, jež zde přednesl otec Laurence. Protože znám váš životní příběh a historii vašeho lidu ve 20. století, obzvláště mne dojímalo vaše čtení z Blahoslavenství a to především verše: Blaze plačícím, neboť budou potěšeni a Blaze pronásledovaným pro spravedlnost, neboť jim patří nebeské království. Křesťané věří, že když z Písma předčítá člověk s čistým srdcem, slova pro nás znovu ožívají. Pro mne a myslím, že i pro mnoho z nás zde, mělo to, že jsme vás slyšeli tato slova předčítat, přesně tento význam.

Jedna z věcí, o kterých jsem tu chtěl pohovořit a zeptat se na váš názor na ně, je otázka židovského a křesťanského pojetí Boha, Absolutna, vstupu do relativity historie, času a prostoru. Když křesťané slyší slova, jež jste tu dnes četl, či kteroukoli jinou část Ježíšova učení, kontext, do nějž si tuto nauku zařazují, vytvářejí minimálně tři příběhy. Jedním z nich je příběh Ježíšova života. Žádný křesťan nemůže tato slova slyšet, aniž by si vybavil, že Ježíš se narodil chudý, že byl Židem v okupované vlasti, prožil velmi krátký veřejný život naplněný učením, byl pronásledován, ukřižován jako obyčejný zločinec a že vstal z mrtvých. Pro křesťany, kteří slyší slova, jež jste předčítal, je to podle mého názoru primární kontext.

Za druhé, když nasloucháme evangeliu, uvědomujeme si odkaz historie židovského lidu, jehož příběh je také součástí našeho Písma. Jsou to dějiny poznamenané otroctvím v Egyptě, absencí svobody, vysvobozením pod Mojžíšovým vedením, který byl tím, kdo jim dal Zákon, a nakonec rozptýlením do celého světa. Třetím příběhem je vždy náš vlastní život. Takže když přemýšlíme o Ježíšových slovech, dostávají se k nám vždy prostřednictvím příběhu, který probíhá v čase a v historii osobního, národního a teologického v podobě života samého Ježíše. Zajímalo by mě, jestli byste mohl, jako buddhistický mnich, vyjádřit svůj názor na časový aspekt křesťanství a na možné paralely či podobnosti s buddhismem.

Dalajlama: Srovnáváme-li dvě staré duchovní tradice, jako jsou buddhismus a křesťanství, nelze si nevšimnout pozoruhodné podobnosti mezi příběhy jejich zakladatelů: v případě křesťanství Ježíše Krista a v případě buddhismu Buddhy. Velmi důležitou paralelou v životě těchto mistrů, učitelů a zakladatelů, je podle mého názoru to, jak je vyjevována podstata jejich učení. Například v životě Buddhy je esence jeho učení vtělena ve Čtyřech vznešených pravdách: pravdě o utrpení, pravdě o původu utrpení, pravdě o odstranění utrpení a pravdě o cestě vedoucí k jeho odstranění. Tyto Čtyři vznešené pravdy jsou velmi názorně a jasně ukázány v životě zakladatele a učitele, samotného Buddhy. Myslím si, že s životem Ježíše se to má stejně. Když se na jeho život podíváte, uvidíte všechny základní praktiky a nauky křesťanství v názorné formě. Další podobností, kterou shledávám v životech Ježíše Krista i Buddhy, je to, že pouze prostřednictvím boje s protivenstvími, zápalu pro věc, oddanosti a toho, že pevně zastává své principy, může jedinec duchovně růst a dosáhnout vysvobození. To se zdá být ústředním a společným poselstvím.

Isabelle Gloverová: Vaše Svatosti, zmínil jste se o reinkarnaci . Existuje mnoho známek o tom, že v raných dobách křesťanské církve mohla být víra v reinkarnaci všeobecně přijímanou záležitostí, která z křesťanského myšlení později vymizela. Mohl byste nám o tom říci více? Jak důležitá je nauka o reinkarnaci a karmě?

Dalajlama: Už jsem o tom, co jste tu uvedla, slyšel. Že podle učení prvních křesťanů lze jisté pasáže z Písma interpretovat tak, že víra v reinkarnaci by nemusela být v úplném rozporu s křesťanskou naukou. Vzhledem k tomuto faktu jsem si dovolil diskutovat o této otázce s různými křesťanskými knězi a představiteli neměl jsem zatím ovšem možnost zeptat se na to přímo Jeho Svatosti papeže. Ale jinak jsem v té věci oslovil mnoho různých adeptů křesťanské duchovní praxe a kněží. Všichni mi řekli zcela jednoznačně, že víra v reinkarnaci není součástí křesťanské doktríny přestože nikdo neuvedl žádný konkrétní důvod, proč by koncept reinkarnace nemohl zapadnout do širšího kontextu křesťanské víry a praxe. Asi před dvěma roky jsem ale při svém posledním setkání s otcem Bedem Griffthem (setkal jsem se s ním několikrát a znám jej osobně), položil stejnou otázku. Živě si ty chvíle pamatuji: měl na sobě své šafránově žluté roucho indických sádhuů a bylo to velmi dojemné střetnutí. Otec Griffith odpověděl, že z křesťanského hlediska by víra v reinkarnaci podkopala sílu víry a praxe věřících. Pokud přijmete za své, že tento život, vaše individuální existence, byla bezprostředně vytvořena a je jakýmsi přímým darem od Stvořitele, vytváří to velmi speciální pouto mezi vámi jako individuálním stvořením a Stvořitelem. Existuje tu přímé osobní spojení, které vám dodává pocit blízkosti a intimity s vaším Stvořitelem. Víra v reinkarnaci by podkopala tento speciální vztah se Stvořitelem. Pokládám toto vysvětlení za hluboce přesvědčivé.

Otec Laurence: Vaše Svatosti, vidím souvislost mezi dotazem Roberta Kielyho a otázkou, kterou právě položila Isabelle, o vztahu mezi časem a věčností, mezi absolutním a relativním. Jedním ze jmen, jež křesťané dávají Bohu, je Pravda. A všechny lidské bytosti vědí ze své přímé zkušenosti, že pravda je něčím, co objevujeme postupně. Pravda se vynořuje; vyjevuje se během individuálního života postupně ať je to život jeden, či je jich několik. Pozorujeme také, že náboženství podléhá evoluci. Existuje absolutní jádro učení Buddhy a učení Ježíše, ale jeho pravda se vyjevuje v průběhu dějin, prostřednictvím reflexe. Jinak by nemělo žádný smysl pořádat takový seminář, jako je tento. Vždycky bude existovat ještě další pravda, kterou bude třeba objevit. Mohl byste okomentovat tuto ideu pravdy jako něčeho, co je tady a teď ve své plnosti, ale zároveň je něčím, co lze zakoušet postupně krok za krokem?

Dalajlama: Buddhistická nauka také hledá odpověď na otázku, jak je možné, že se konečná pravda vyjevuje krok za krokem a že podléhá historickému vývoji, a přitom je zároveň absolutní či konečná. Jedna pasáž v Pradžňápáramitá sútře, součásti sbírky buddhistických spisů, známé jako Sútry dokonalé moudrosti, která se zabývá přesně tímto tématem. Tato pasáž uvádí, že ať už buddhové minulosti či budoucnosti přišli na svět, či nikoli, ať už vůbec nějaký buddha kdy existoval na světě, či nikoli, pravda konečného stavu bytí věcí i událostí zůstává vždy stejná. Tato pravda je trvale přítomná; je tu pořád. To ovšem neznamená, že všechny živé bytosti budou tuto pravdu sdílet tzn. že dosáhnou vysvobození spontánně či bez jakékoli námahy, protože jedinci musejí tuto pravdu zakoušet postupně. Takže musíme rozlišovat mezi aktuální existencí pravdy na straně jedné a prožitkem této pravdy na straně druhé. A právě na tomto příkladu lze porozumět vztahu mezi historičností a absolutní podstatou pravdy.

Vaše otázka je zajímavá. Jak se může absolutní princip, jako je božský Stvořitel, zjevit v podobě historické postavy, jako je Kristus? Jaká přesně je povaha tohoto spojení a jaký mechanismus by mohl vysvětlit vztah mezi absolutnem, jež je nadčasové, a historickou postavou, která je vázána v čase? V buddhistickém kontextu se tato otázka pojednává v učení o trikáji, tří vtěleních probuzené bytosti. V tomto rámci jsou tělesná, historická zjevení probuzené bytosti nahlížena jako svého druhu spontánní projevy nadčasového, konečného stavu dharmakáji neboli buddhova těla pravdy.

Robert Kiely: Možná že jiným způsobem pohledu na tuto problematiku, zvláště v souvislostech denní praxe a rituálu, by mohlo být připomenout si tituly a jména, jež křesťané dávají Ježíši a buddhisté Buddhovi. Jeden ze zjevných paradoxů křesťanství spočívá v tom, že Ježíše označujeme za našeho Bratra a Vykupitele či našeho Bratra a Spasitele. V osobní rovině to znamená, že můžeme Ježíše milovat jako lidskou bytost, jako bratra nebo partnera. Zároveň věříme, že je naším spasitelem, naším vykupitelem, takže jej také uctíváme jako Boha. Tato označení nám připomínají, že Ježíš nám umožňuje milovat ho oběma způsoby, že vnáší své božství do našich srdcí. Koresponduje to jakkoli s city, jež buddhisté chovají k Buddhovi, a se jmény, jež mu dávají?

Dalajlama: Podíváme-li se na rozdílnost mezi buddhistickými školami, není možné nabýt dojmu, že se jedná o jedinou homogenní tradici, jedinou definitivní cestu jako takovou. Osobně dávám přednost tomu pohlížet na Buddhu jako na historickou postavu a osobnost někoho, kdo dosáhl dokonalé lidské podstaty a vyvinul se v plně probuzenou bytost. Některé školy buddhistického myšlení ale Buddhu nevnímají jen jako historickou postavu, ale zároveň uctívají jeho nadčasovou, nekonečnou dimenzi. V tomto kontextu, ačkoli je Buddha historickou postavou, je historičnost Buddhy Šákjamuniho vnímána jako dovedný projev Buddhovy soucítící činnosti, projevující se z dokonalého, nadčasového stahu dharmakáji, Pravdivého těla. Buddha Šákjamuni je jako historická postava vnímán jako nirmánakája, což znamená Vyzářené tělo: emanace stvořená tak, aby vyhovovala mentálním dispozicím a potřebám určitého času, místa a kontextu. Tato emanace navazuje na předchozí emanaci, sambhógakáju neboli stav dokonalé moudrosti, který vyvstal z nadčasové sféry dharmakáji. Když se teď ovšem pustíme do rozebírání všech těchto detailů, získáme spoustu materiálu pro zmatek a bolest hlavy!

Nejjednodušší cesta jak Buddhu Šákjamuniho vnímat jako historickou postavu je následující. Pro buddhisty zvláště pak ty, kteří žijí v klášteře je Buddha zakladatelem buddhistické řádové tradice. Je počátkem linie buddhistického mnišství. Plně vysvěcení mniši a mnišky v této linii musejí dodržovat naprostou poslušnost svým vysvěcovacím slibům. Aby někdo mohl být bhikšu, plně vysvěcený mnich, nebo bhikšuní, plně vysvěcená mniška, musí být lidskou bytostí. Takže pokud vnímáte Buddhu jako plně vysvěceného mnicha, znamená to, že je pro vás historickou lidskou bytostí.

Isabelle Gloverová: Vaše Svatosti, ráda bych se vás zeptala na vaši oblíbenou frázi zkoumejte podstatu toho a toho . Myslím, že většina z nás není, co se zkoumání podstaty týče, příliš systematickými lidmi. Jak například můžeme zkoumat podstatu nedostatku soucítění?

Dalajlama: Typický buddhistický přístup k porozumění určité otázce spočívá z důvodu praktičnosti v tom, že se téma rozčlenění a rozdělí do různých tříd a kategorií. Například mentální jevy lze kategorizovat do různých skupin: na pojmové a nepojmové, zkreslené a nezkreslené a tak dál. Proto existuje v buddhistické literatuře celý seznam různých projevů a aspektů mysli, založených na jejích různých funkcích. Abych uvedl jiný příklad, když zkoumáte podstatu soucítění, měla byste se napřed pokusit jej definovat, zkusit porozumět, co přesně se soucítěním myslí. Poté si můžete klást konkrétní otázky, abyste mohli předmět zkoumání dále klasifikovat. Jaké jsou důsledky soucítění ve smyslu možných prožitků lidského stavu, jaká je jeho fenomenologie? Jaké jsou příčiny a podmínky, jež dávají vzniknout takovémuto emočnímu stavu? Jaké jsou typické emoční reakce, když zažíváte soucítění? Jaké důsledky má vaše soucítění pro druhé lidi? A tak dál. Prostřednictvím těchto analýz začnete nabývat dojmu, jaké by soucítění mohlo být nebo jaké je.

Jakmile se ponoříte hlouběji do buddhistické literatury, objevíte také diskuse o různých typech soucítění. Jeden z těchto typů například neobsahuje pouze empatii vůči objektu soucítění, ale také pocit odpovědnosti v tom smyslu, že chcete sami odstranit dotyčné utrpení. To je mnohem mocnější projev soucítění než pouhá empatie. A stupně soucítění se liší podle toho, v jakém stavu se aktuálně nachází vaše mysl. Pokud jste v buddhistickém kontextu například dosáhli hlubokého a intenzivního porozumění pomíjivé povaze života, pak bude vaše soucítění díky této moudrosti mnohem mocnější. Stejně tak, pokud je vaše lpění na egu výrazně potlačeno, bude vaše soucítění samozřejmě také mnohem silnější.

Abyste mohli předmět zkoumání takto třídit, potřebujete především jistou míru soudnosti, abyste byli schopni vnímat subtilní rozdíly. Zároveň také, když zkoumáte fenomén jako soucítění, byste neměli vycházet z předpokladu, že je to pouze jedna jediná entita. Jako konkrétní stav mysli má mnoho aspektů. Soucítění jako citový stav má například stejnou povahu jako svědomí. Není to fyzikální záležitost, nýbrž citová. Jako taková má stejnou podstatu jako všechny emoční stavy taková je povaha prožívání. Abych užil jiný příklad, můžeme zkoumat identitu nějakého lidského jedince. Když začnete s takovým hodnocením, můžete okamžitě ocenit složitost dotyčné osoby. Jedna stránka toho člověka se odvozuje od jeho kulturního zázemí, jež může být evropské či americké. Z hlediska pohlaví se jedná o muže, nebo ženu. Součástí identity jsou také země původu či náboženská orientace. Jak vidíte, z kolika různých znaků se utváří identita jediné osoby. Tímto způsobem lze zkoumat podstatu jakékoli věci.

Otec Laurence: Buddhistický výcvik a praxe vyžadují značnou dávku racionální analýzy a Vaše Svatost uvedla, že velkým darem lidského zrození je mysl. Člověk ale může být soucitný, aniž by byl chytrý. Mohl byste mi pomoci tomu porozumět? Je třeba být chytrý a mít trénovanou, vzdělanou a precizní mysl, aby mohl člověk dosáhnout probuzení?

Dalajlama: Ne, samozřejmě že ne! Stejně jako v jiných případech platí, že zacházení do extrému je vždycky špatné. V buddhistických spisech se popisují tři kategorie lidí, rozdělených podle individuálních vloh k duchovní praxi, a uvádí se tam, jaké typy lidí se vyznačují největší schopnost mít maximální prospěch z intenzivní duchovní praxe. Ačkoli si neumím vybavit přesnou citaci, je to zhruba následovně: v ideálním případě jsou jedinci nejlépe vybavenými pro praxi ti, kdo nejsou nadáni pouze intelektem, ale také k jednomu cíli zaměřenou vírou a oddaností, a navíc jsou moudří. Tito lidé jsou nejpřístupnější duchovní praxi. Jedinci ve druhé skupině nemusejí být vysoce inteligentní, ale jejich víra je pevná jako skála. Příslušníci kategorie třetí jsou ale nešťastníci. Ačkoli jejich intelekt může být na vysoké úrovni, neustále jsou sráženi skepticismem a pochybami. Jsou chytří, ale mají tendenci vzdorovat a pochybovat a nikdy se nedokáží doopravdy zklidnit. Tito lidé jsou duchovní praxi nejméně přístupní.

Když mluvíme o úrovních inteligence, mluvíme o jevu velice relativním. Člověk může být inteligentnější ve srovnání s některými lidmi, ale méně inteligentní než jiní. Obecně lze říci, že co se týče individuální duchovní praxe, jakákoli víra nebo přesvědčení, založené na porozumění, dosaženém prostřednictvím myšlenkového procesu, jsou velmi pevné. Je tomu tak proto, že jste přesvědčili sami sebe o účinnosti či platnosti dané ideje, do níž jste vložili svou víru. A toto přesvědčení vás následovně velmi mocně motivuje k akci. To je důvod, proč buddhismus pokládá inteligenci za velmi důležitou na individuální duchovní cestě. Podle této tradice spolupracuje inteligence se srdcem, s citovou stránkou. Když jsou víra a soucítění které jsou svou povahou spíše citové stavy podpořeny mocným přesvědčením v důsledku rozjímání a zkoumání, jsou samozřejmě prakticky neotřesitelné. Pokud naopak podporu silného přesvědčení nemají, ale zakládají se především na citu a instinktech, lze jimi otřást. Zvláště v případech, kdy jste vystaveni určitým situacím či podmínkám. Existuje dokonce tibetské rčení, které říká: Člověk, jehož víra se nezakládá na rozumu, je jako vodní proud, který může téct kudykoli.

Robert Kiely: K tématu citu a rozumu bych se rád zeptal, Vaše Svatosti, jestli byste nám mohl něco říct k úloze rituálu v náboženství. Rituál byl po staletí mezi křesťany zdrojem velkých rozepří. Někteří lidé věří, že obřad, zpěv, kadidlo, svíčky, barevná roucha a určité předepsané formální postupy sehrávají pozitivní úlohu ve způsobu našeho uctívání. Jiní v těchto věcech spatřují překážky na cestě k Bohu. Mohl byste nás obeznámit s úlohou rituálu ve vaší tradici?

Dalajlama: Hovoříme-li o roli a důležitosti rituálu v duchovní praxi jednotlivce, je důležité prozkoumat, jak jsou lidé ovlivňováni svým prostředím. Ukazuje se například, že určité formální úkony, jako třeba rituály, nám pomáhají vytvářet atmosféru, která navozuje takový spirituální stav mysli, jehož chceme dosáhnout. V tomto smyslu je jejich význam značný. Představte si, že někdo chce například uskutečnit určitou věc. Někdo jiný, kdo složil oficiální slib za účelem dosažení téhož cíle, bude mít silnější motivaci, což pozitivně ovlivní výsledek jeho snah. Podobně, když prostřednictvím rituálů a formálních úkonů vytvoříte duchovní prostor či atmosféru, o něž usilujete, bude to mít mocný účinek na vaše prožívání. Pokud vám chybí vnitřní rozměr, onu duchovní zkušenost, která je cílem vašeho snažení, pak jsou rituály pouhou formalitou, povrchní činností. V takovém případě zcela jasně ztrácejí svůj význam a stávají se zbytečným zvykem jsou jen dobrou výmluvou pro zabíjení času. Velký tibetský jógin Milarepa vždycky kritizoval formální úkony a rituály. Jeho spisy jsou plné sarkastických komentářů různých aspektů všemožných rituálů a formálních úkonů!

Otec Laurence: Rád bych se zeptal na jednu věc, Vaše Svatosti, která vyplývá z této diskuse o rituálu jako fyzickém výrazu víry, jako způsobu, jímž prožíváme víru prostřednictvím svého těla a svých smyslů. V minulosti bylo západní křesťanství velmi dualistické. Předpokládalo se, že tělo a duch jsou v rozporu, že tělo je třeba duchem kontrolovat a ovládnout. Dnes jsme svědky počátků návratu původního křesťanského citu pro přátelství těla a ducha. Nemůžeme v tomto životě oddělovat tělo, mysl a ducha, a tudíž je třeba, aby se nacházely v přátelské jednotě. Zajímalo by mě, jestli byste nám mohl pomoci pochopit buddhistický pohled na přátelství mezi tělem a myslí. Možná se mýlím, ale občas se mi zdá, jako by v buddhismu existovalo dokonce větší protivenství mezi myslí a tělem než v křesťanství.

Dalajlama: Máte pravdu. V některých pasážích buddhistických spisů nacházíme Buddhovy citáty, které působí jako dualistický pohled na tělo a mysl. V jedné ze súter Buddha prohlašuje, že pětice složek je jako břemeno či zátěž a člověk je nositelem této zátěže. Buddha tak demonstruje význam dualismu mezi člověkem a jeho psychofyzickými složkami. To ale neznamená, že by to bylo obecné buddhistické hledisko. Tradiční buddhistický výklad je takový, že dotyčná pasáž ve skutečnosti oslovuje někoho, kdo má filosofickou tendenci věřit v átman, věčný, nadčasový princip duše. Buddhův vlastní názor na podstatu vztahu mysli a těla v souvislosti s identitou osobnosti je doktrína zvaná anátman. Tento princip znamená, že kromě psychofyzických složek (skandha), jež utvářejí bytost, neexistuje žádný oddělený, autonomní, věčný duchovní princip. To je doktrína universálně přijímaná všemi školami buddhismu.

Ačkoli se jedná o universální nauku, existuje tolik různorodých filosofických hledisek dokonce i mezi buddhisty, že nacházíme rozdíly i v názorech na to, co přesně je podstatou já či konkrétní osoby. Některé buddhistické školy určují člověka pomocí psychofyzických složek, buď jako vědomí, nebo jako souhrn složek a tak dále, zatímco jiné názorové školy přijímají formálnější stanovisko a tvrdí, že člověk nebo já jsou jen pouhé termíny.

Otec Laurence: To je možná dobrý okamžik pro malé zastavení a meditaci. Až Jeho Svatost rozsvítí svíce, můžeme se všichni protáhnout a poté začít meditovat.

9. kapitola: Vzkříšení (Jan 20:10-18)

A tak se ti učedníci vrátili zpět. Marie ale zůstala venku u hrobu a plakala. V pláči se naklonila do hrobu a na místě, kde předtím leželo Ježíšovo tělo, uviděla sedět dva anděly v bílém rouchu, jednoho u hlavy a druhého u nohou. Zeptali se jí: „Proč pláčeš, ženo?“ „Vzali mého Pána a nevím, kam ho dali,“ odpověděla. Po těch slovech se obrátila a uviděla tam stát Ježíše (nevěděla ale, že je to on). „Proč pláčeš, ženo?“ zeptal se jí Ježíš. „Koho hledáš?“ V domnění, že je to zahradník, mu odpověděla: „Pane, jestli jsi ho odnesl ty, řekni mi, kam jsi ho dal, a já si ho vezmu.“ Ježíš jí řekl: „Marie!“ Obrátila se a zvolala: „Raboni!“ (což znamená Učiteli). „Nedrž mě,“ řekl jí Ježíš. „Ještě jsem nevystoupil ke svému Otci. Jdi ale k mým bratrům a řekni jim: ,Vystupuji ke svému Otci a k vašemu Otci, ke svému Bohu a k vašemu Bohu.‘“ Marie Magdaléna pak šla a zvěstovala učedníkům, že viděla Pána a že jí řekl tyto věci.

(Jan 20:10–18)

Tato pasáž se ideálně hodí jako téma pro ukončení tohoto semináře. Buddhova parinirvána neboli konečná nirvána je pokládána za poslední důležitý čin jeho života a citované verše z Janova evangelia mají zjevně stejný význam.

Pokud před člověkem, jenž věří v reinkarnaci, hovoříte o smrti, mluvíte zároveň o novém zrození. Reinkarnace může nastat pouze tehdy, pokud jí předchází smrt. Již jsme dnes na toto téma krátce hovořili – to, co se zdá být společné většině velkých světových náboženských tradic, je skutečnost, že životy mistrů, kteří je zakládali, demonstrují důležitost toho, že na sebe vzali prožitek utrpení a poznali jeho hodnotu.

V diskusi, kterou jsme vedli dnes v průběhu dne, zmínil otec Laurence, že otec Bede Griffith mluvil o rozdílech mezi fyzickým tělem, jemným tělem a duchovním tělem v souvislosti s Ježíšem. Ježíšovo tělo je před jeho smrtí tělem fyzickým; v průběhu Vzkříšení, před Nanebevstoupením, se jedná o tělo jemné; a po Nanebevstoupení se jedná o tělo duchovní. Mezi buddhisty se vedou rozsáhlé diskuse o různých typech vtělení, jakými jsou tělo jemné, tělo mentální a tělo duchovní. Existuje ale velký rozdíl mezi jemným tělem Ježíšovým a tím, jež je popisováno v buddhistických textech. V buddhistických popisech stupňů jemného odlišení individuálního vtělení se uvádějí úrovně duchovního rozvoje jedince, počínaje stavem jednoduchého bytí a pokračuje až k plnému probuzení, zatímco v případě Ježíše hovoříme o někom, kdo je jedinečný, někom, kdo je Synem Božím. Zmíněný postupný vývoj tu proto neplatí. Ježíš Kristus neprochází sérií duchovních stadií, není to tak?

Otec Laurence: Ne, Vzkříšení není reinkarnací.

Dalajlama: Nemluvíme tu o reinkarnaci. Mluvíme o individuálním adeptovi duchovní cesty. Jak jeho duchovní pokrok pokračuje, dokonce i jeho fyzické vtělení se stává jemnější a jemnější.

Otec Laurence: Ježíš se před svou smrtí ukázal svým učedníkům a světu určitým způsobem; a po své smrti je na světě přítomen způsobem odlišným. Jeho historická přítomnost na světě, například jeho setkání s Marií, je něčím, co musíme přijmout. Adept na duchovní cestě musí zapojit nový druh vnímání, aby rozpoznal novou Ježíšovu přítomnost. V evangeliu čteme o mezistavu mezi jeho smrtí a jeho Vzkříšením a Nanebevstoupením. A způsob, kterým je Ježíš v současnosti přítomen ve světě, se odlišuje od tohoto popisu. Dnes bychom mohli říci, že je přítomen prostřednictvím Ducha svatého.

Dalajlama: V případě buddhismu existují opět různé pohledy na to, jak chápat Buddhovu konečnou nirvánu. Jeden směr myšlení – zvláště to platí pro starou indickou školu vaibhášika – tkví v tom, že Buddhova nirvána je závěrem jeho existence. Stejně jako bylo jeho narození historickým faktem, byla jím i jeho smrt: Buddhův život tak začal a skončil. Konečná nirvána je vnímána jako poslední vyšlehnutí plamene. Když udusíte plamen, je to jeho konec; zbude jen totální nicota. Dokonce i pokračování Buddhova vědomí ustane. Stoupenci vaibhášiky jsou udržovateli tohoto vědomí. Ačkoli je bez počátku, má konec. Může přestat existovat.

Je-li tomu opravdu tak, vyvolává to otázku, jaký smysl má pro Buddhovy stoupence, aby jej uctívali a modlili se k němu? Co z toho mají? Jaký smysl má dělat něco takového, když Buddha už neexistuje? Dotyčná škola uvádí, že Buddha dosáhl plného probuzení v důsledku nahromadění zásluh a zdokonalování své mysli v průběhů nesčetných eónů. V tomto čase Buddha rozvíjel a kultivoval velmi mocný altruistický záměr být ku prospěchu a užitku všem. Síla této energie a pravdy přetrvává. A právě tato síla pomáhá a posiluje toho, kdo Buddhu uctívá. At‘ je to jakkoli, co se historické osoby jménem Buddha týče, byl to skutečný konec.

To ovšem není stanovisko mnoha jiných buddhistických škol, včetně buddhismu tibetského. Podle tibetské buddhistické tradice by mělo být buddhovství neboli plné probuzení spíše chápáno v kontextu doktríny trikáji, trojího vtělení. Z tohoto hlediska byl Buddha Šákjamuni historickou postavou – žil v určitém čase a určitém prostoru, v určitém kontextu, v určitém prostředí – a jeho konečná nirvána v Kušinagaře byla historickou skutečností. Ale Buddhovo vědomí a tok jeho mysli pokračovaly a jsou trvale přítomné. Buddha v emanační formě lidské bytosti možná odešel navždy, ale je neustále přítomen ve formě známé jako sambhógakája, stav dokonalé bdělosti mysli. A neustále emanuje a projevuje se v různých formách, jež jsou těmi nejvhodnějšími a nejprospěšnějšími pro jiné cítící bytosti. Z tohoto hlediska, přestože Buddha Šákjamuni jako historická postava přestal existovat, je zde neustále přítomen. Z úhlu pohledu této tradice je vědomí z hlediska kontinuity zároveň bez počátku i bez konce.

Pro praktikujícího buddhistu má konečná Buddhova nirvána velmi symbolický význam, protože poslední Buddhova slova se týkala doktríny nestálosti a pomíjivé povahy všech věcí. Prohlásil, že všechny věci a události jsou pomíjivé, nestálé a nepřetrvávají. Dále uvedl, že tělo plně probuzené bytosti, tj. buddhy neboli tathágaty, je taktéž nestálé a podléhá stejným zákonům. S těmito slovy na rtech odešel navždy. Takže pro praktikujícího buddhistu Buddhova konečná nirvána, historická skutečnost jeho smrti, posiluje význam cvičení na téma nestálosti.

V evangeliu mě zaujala Ježíšova věta: „Ještě jsem nevystoupil ke svému Otci.“ Zajímalo by mě, jak Nanebevstoupení vykládá křesťanská teologie.

Otec Laurence: V jedné dřívější pasáži Janova evangelia Ježíš říká:

„Vím, odkud jsem přišel a kam jdu.“ Popisuje svůj život, své poslání jako návrat ke zdroji, z něhož vzešel. Při mnoha příležitostech uvádí:

„Vzešel jsem ze svého Otce…“ Jeho Nanebevzetí je reintegrací plně rozvinutého lidství, jehož zdrojem je jeho Otec, Bůh. V jistém smyslu je Nanebevzetí plnou integrací Ježíšova božství a lidství.

Dalajlama: Buddhisté se domnívají, že existuje zvláštní vztah mezi emanací a silou, jež ji zrodila. Myslí si také, že emanace zaniká, když naplní svůj osud. Existuje názor, že emanace se znovu spojí se svým zdrojem, i když některé emanace mizí samy o sobě. Například v případě historického Buddhy Šákjamuniho zůstalo jeho tělo po konečné nirváně zjevně všem na očích; Buddhovo tělo bylo spáleno a každý to mohl vidět. Praktikující buddhista by řekl, že Buddhovo vědomí, jeho transcendentní mysl, se vrátila či znovu se spojila se stavem dharmakáji. V některých buddhistických textech najdeme také zmínky ještě o jiném fenoménu – vysoce vyvinutých duchovních bytostech, které byly průkazně schopny vstupovat do různých čirých sfér, aniž opustily svá fyzická těla.

Otec Laurence: Vaše slova jsou nádherným, moudrým a inspirujícím novým způsobem pohledu na to, jak obohatit Nanebevstoupení v křesťanském pojetí. Myslím si, že křesťanské chápání Nanebevstoupení zahrnuje i vesmírnou dimenzi. Ježíš je Vtělením Boha v lidské formě a prostřednictvím Slova Božího, stvoření či vesmíru, začal existovat. Když ale Ježíšova lidská forma zemře, nastává proces, který naznačuje, co se stane s celým vesmírem. Lidská tělesná forma Ježíše se vší svou tělesnou energií a formou se znovu spojí se zdrojem vesmíru, s Bohem. To se nakonec stane i s celým vesmírem. Všechno ve vesmíru vzešlo z Boha, je emanací Boha a opět se s Bohem spojí. Myslím si tedy, že v případě Nanebevstoupení jsme svědky transformace hmoty zpět do svého původního zdroje. Děje se to Ježíšovi v jeho lidské formě – těle, mysli a duchu – ale zároveň je to předzvěst toho, co se stane s celým vesmírem, až nastane čas na konci věků.

 

Rozměry 13.5 × 20.8 cm
Rok vydání

Vazba

Brož.

Vydavatel

Počet stran

218

Vydání

2.