Dalajlama & Francisco J. Varela

Spánek, sny a umírání

Objevování lidského vědomí

Další dialog mezi tibetským dalajlamou a význačnými západními vědci o třech klíčových stavech vědomí, které Francisco Varela nazývá stinnými zónami ega.

Hlídat dostupnost

Přechodové stavy spaní, snění a umírání jsou pro moderní západní vědce předním objektem výzkumů kognitivních věd, neurologie a psychologie. Pro meditující buddhisty jsou tytéž stavy klíčovými příležitostmi k transformaci vědomí.

Tato kniha je popisem historického dialogu mezi tibetským dalajlamou a význačnými západními vědci o těchto třech klíčových momentech vědomí, které mezinárodně uznávaný neurovědec Francisco Varela nazývá stinnými zónami ega.

S příspěvky uznávaných hlasů, jako jsou filosof Charles Taylor, psychoanalytička Joyce McDougallová, psycholožka Jayne Gackenbachová, kulturní ekoložka Joan Halifaxová a neurovědec Jerome Engel, je kniha jak vyčerpávající, tak velmi čtivá. Ať je tématem práce se sny v tibetské tradici, lucidní snění, zkušenosti blízké smrti nebo samotná struktura vědomí a čisté světlo mysli, účastníci této jedinečné výměny názorů nás neustále překvapují a podněcují svými objevy podobností a rozdílů mezi jejich tradicemi.

Přeložil Denis Kostomitsopoulos.

Předmluva

Předehra k putování
Mapování stínových oblastí ega
Dialog napříč kulturami a konference o mysli a životě
1. kapitola: Co je v já?
Dějiny pojmu já
Sebezkoumání a modernita
Věda a já
Já a humanismus
Ne-já na Západě
2. kapitola: Spánek mozku
Spánek v neurovědě
Počáteční představy
Základy EEG
Vzorce spánku
Charakteristika spánku REM
Spánek z evolučního hlediska
Proč spíme?
Sny v tibetské tradici
Rozpuštění ve spánku a smrti
Existují koreláty jemné mysli?
Záměr a snaha cvičení
Spánek, orgasmus a smrt
Vědomí a nespojitosti
3. kapitola: Sny a nevědomí
Psychoanalýza v západní kultuře
Freud a spol.
Topografie mysli
Snění a nevědomí
Narcisismus
Sny – královská cesta do nevědomí
Příběh Marie-Josée
Po Freudovi
Existuje v buddhistickém učení nevědomí?
O komplexním dědění mentálních sklonů
Základy vědomí a nevědomí
Vjemy a „pouhé já“
Více o pouhých identitách
Hrubá a jemná mysl
Tradiční označování
Psychoanalýza jako věda?
4. kapitola: Lucidní snění
Důkaz lucidnosti
Jak častá je lucidnost?
Rysy lucidně snících lidí
Navozování lucidního snění
Lucidnost a „svědecké“ snění a spánek
5. kapitola: Úrovně vědomí a jóga snění
Pojetí já
Jedinec a jednání
Motivace k jednání je mentální
Úrovně vědomí
Typy příčinných souvislostí
Zásobové vědomí
Posloupnost úrovní
Mentální faktory a spánek
Jasné světlo, jemné já
Koloběh vtělení
Jóga snění
6. kapitola: Smrt a křesťanství
Křesťanství a boží láska
Smrt v křesťanské tradici
Západní postoje ke smrti
Světské postoje ke smrti
7. kapitola: Co je tělesná smrt?
Západní lékařská definice smrti
Buddhistická definice smrti
Mezihra: rozhovor o transplantacích těla
Smrt mozku
Koreláty vědomí v mozku
Změny vědomí
Epilepsie
Epilepsie a tibetská medicína
Předzvěsti smrti v tibetské tradici
Stadia smrti
Hrubé a jemné úrovně mysli
Hrubý a jemný pohlavní styk
Přenos vědomí
Experimentální příležitosti pro jemnou mysl
8. kapitola: Zážitky blízké smrti
Smrt jako přechodový rituál
Zkoumání horizontu smrti
Archeologie rituálů smrti
Objevení posmrtného života na Západě
Svědectví a jejich schémata
Přirozenost zážitků blízké smrti v detailu
Pocity a vjemy
Ústřední zážitek
Společnost a duševní blaho
Některá materialistická hlediska
Posedlost a epilepsie
Zážitky blízké smrti a buddhistická učení
Zážitky blízké smrti a jasné světlo
Odeznívání: přemítání na cestu
Dobíhání
Co jsme se naučili
Návrat
Dodatek
O Institutu pro mysl a život
Poděkování
Slovník pojmů
Přispěvatelé
Rejstřík

Žijeme v době, v níž mají věda a technika ohromný dopad na životy nás všech. Věda, tento velký produkt lidského intelektu, a skvělý nástroj, který máme v technice, jsou projevem našeho nejúžasnějšího daru – lidské tvořivosti. Některé z jejich vlivů, jako vývoj v komunikačních prostředcích a zdravotní péči, byly úžasně plodné. Jiné, jako například sofistikované zbrojní systémy, byly neuvěřitelně ničivé.
Mnoho lidí věřilo, že věda a technika mohou vyřešit všechny naše potíže. Později jsme však byli svědky toho, jak se jejich názor změnil. Jasně se prokázalo, že samotný vnější vývoj nemůže přinést mír v duši. Lidé začali svou pozornost upírat více na vnitřní vědění, cestu mentálního zkoumání a vývoje. Prostřednictvím naší vlastní zkušenosti jsme dospěli do bodu, kde si nově uvědomujeme význam a hodnotu vnitřních mentálních kvalit. Zkoumání mysli a jejího fungování, jak je představují staří indičtí a tibetští vzdělanci, tedy získávají v současnosti na ceně. Síla těchto tradic souvisí s vývojem duševního klidu. Věda a technika se vztahují k hmotnému pokroku. Ale kombinace obojího může poskytnout veškeré podmínky pro dosažení opravdového lidského štěstí.

Řada setkání, která jsme nazvali „Mysl a život“, už probíhá několik let. Považuji je za velice významná. Není to tak dávno, kdy mnoho lidí považovalo sdílené vědecké objektivní poznání a subjektivní porozumění vnitřního vědění za vzájemně neslučitelné. Na setkáních Mysl a život se sešli experti z obou těchto polí zkoumání, aby si vyměnili své zkušenosti a odlišné názory na témata společného zájmu. Působilo mi radost, když jsem zjistil, do jaké míry jsme byli schopni vzájemně obohatit naše chápání. Tato setkání navíc neprovázela jen uctivá zvědavost, ale také srdečná otevřenost a přátelství.

Při příležitosti, o které je v této knize podávána zpráva, jsme se sešli, abychom debatovali o spánku, snech a umírání. Jsou to témata, která zajímají vědce právě tak jako meditující, ale jsou také universálními prvky lidské zkušenosti. Všichni spíme. Všichni sníme, ať už si to uvědomujeme, nebo ne. A dozajista každý z nás zemře. Přestože nás tato témata všechny ovlivňují, mají stále nádech tajemství a fascinace. A proto jsem si jist, že mnoha čtenářům udělá radost, že se s námi mohou podílet na plodech našich diskusí. Zbývá mi jen vyjádřit vděčnost všem, kdo přispěli k těmto setkáním, a opakovaně vyjádřit upřímnou naději, že budou probíhat i nadále.

Jeho Svatost čtrnáctý dalajlama
25. března 1996

Recenze

Zatím zde nejsou žádné recenze.

Pouze přihlášení uživatelé, kteří zakoupili tento produkt, mohou přidat hodnocení.