Šántidéva

Uvedení na cestu k probuzení

Bódhičarjávatára

294 

Jeden z nejdůležitějších textů o praxi indického a tibetského buddhismu v didaktické básni indického mahájánového filosofa z 8. století.

Skladem

ISBN 80-85905-15-9Rok vydání / Počet stran / Vazba: 2000 / 296 str. / vázaná Katalogové číslo: 0024 Kategorií: , , , , , , , , Štítky: , , , , , , , , ,

Indický buddhistický filosof a básník Šántidéva (8. století), jenž působil na slavné buddhistické universitě Nálanda, je považován za jednoho z nejvlivnějších myslitelů filosofické školy madhjamaka. V Tibetu je dodnes uctíván jako mahájánový světec a tantrický siddha.

Jeho didaktická báseň Bódhičarjávatára (Uvedení na cestu k probuzení) představuje jeden z nejdůležitějších a nejpřekládanějších textů o teorii a praxi mahájánového buddhismu. V Tibetu se tato kniha během času stala standardní učebnicí s detailními instrukcemi pro altruistickou praxi bódhisattvy, především rozvoje probuzené mysli (bódhičitta). Rovněž současný 14. dalajlama tento text komentoval, často ho používá při výkladu nauky a hojně z něj cituje.

Kniha vychází s rozsáhlým komentářem překladatele, českého buddhistického mnicha Dhammadípy. Úvodní studii o autorovi a o mahájánovém buddhismu napsal anglický buddholog Paul Williams, doslov Jiří Holba

Kdo chce překonat na sta strastí existence,
kdo chce vyhladit utrpení všech bytostí,
kdo chce užívat mnoho radosti,
ten by nikdy neměl pustit z mysli vůli k probuzení.

Ubohý vězeň v žaláři bytí
je nazýván synem buddhů;
bohy a lidmi ctěn se stává v okamžiku,
kdy v sobě probudí vůli k probuzení.

Nechť se stanu lékem všem souženým,
lékařem či ošetřovatelem
na tak dlouho, dokud potrvá jejich bol.
Nechť se stanu jídlem a nápojem
v období hladomoru na konci věku,
abych deštěm pití a jídla
odstraňoval muka žízně a hladu.
Nechť se stanu pokladem pro všechny chudé,
abych jim mohl posloužit rozličnými službami.
Prost všeho lpění,
zříkám se teď svých minulých,
přítomných i budoucích těl,
majetku i zásluh,
pro blaho všech bytostí.

Šántidéva (asi 686-763) patří k posledním z velkých filosofů a básníků indického buddhismu v období jeho plné zralosti. Tibetská tantrická tradice ho považuje za jednoho z největších siddhů.

Pocházel z lokální královské rodiny v západní Indii. Po smrti svého otce měl převzít království, raději však odešel do bezdomoví. Meditoval v lesích několik let a pak se stal studentem největší indické buddhistické university, Nálandy ve východní Indii. Zde sepsal Souhrn nauky (Šikšásamuččaja) a Uvedení na cestu k probuzení (Bódhičarjávatára), oba veledůležité texty o teorii a praxi mahájánového buddhismu.

O popularitě Bódhičarjávatáry svědčí mj. i desítky komentářů a citací textu slavných indických a tibetských mistrů mahájány.

Šántidévova doba byla poznamenána na jedné straně rozpory mezi přívrženci rozdílných nauk buddhismu (hlavně diskusí mezi zastánci mádhjamiky a čittamátraty), na straně druhé kontroversí mezi buddhismem a hinduismem.

Co se týče duchovní praxe, Indie v době Šántidévy byla na vrcholu trendu, směřujícího od analytického myšlení k víře (bhakti). Tento posun byl doprovázen rozkvětem tantrismu, jenž nade vše ostatní vyzdvihoval subjektivní faktor realizace.

Rovněž v díle Šántidévy, dítěte své doby, se odráží pozadí situace, v níž se duchovní civilizace Indie nacházela: spojuje ostrou logiku s vírou, která hory přenáší, i skromnost, jež tuto víru doprovází, s nezměřitelnými výškami osobní zkušenosti z meditační praxe.

Online ukázka
Rozměry 13.8 × 21.5 cm
Rok vydání

Vazba

vázaná

Vydavatel

Počet stran

296

Vydání

1

Recenze

Zatím zde nejsou žádné recenze.

Pouze přihlášení uživatelé, kteří zakoupili tento produkt, mohou přidat hodnocení.

Související tituly